چکیده:
در طرح ملی شهاب که بهمنظور شناسایی استعداد دانشآموزان در مدارس ابتدایی اجرا میشود، تنها نظر معلم به عنوان ملاکی برای استعدادبرتر بودن است، درحالیکه تجربیات سایرکشورها نشان میدهد که میبایست از منابع متنوعی همچون نظر والدین استفاده نمود؛ لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی همبستگی نظر معلمان و والدین در خصوص استعداد دانشآموزان است تا اطلاعات لازم برای گسترش منابع اطلاعاتی و استفاده از ابزار طرح شهاب را فراهم آورد. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش، کلیه معلمان و والدین دوره دوم ابتدایی شهر بیرجند است که نمونه آماری بر اساس روش خوشه ای-طبقهای و طبق جدول مورگان تعداد 364 نفر انتخاب شد. ابزار پژوهش، چکلیست استاندارد طرح شهاب بوده که روایی و پایایی این چکلیستها در پژوهش آزادگان (1394) تائید شده است. تجزیهوتحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل همبستگی پیرسون انجام گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که در حوزههای استعدادی حرکتی-ورزشی، اجتماعی، فرهنگی-دینی، ریاضی، کلامی و استعدادکلی دانشآموزان، بین نظر معلمان و والدین همبستگی معناداری وجود دارد و در سایر موارد همبستگی وجودندارد. همچنین والدین نسبت به معلمان در تمامی حوزههای استعدادی امتیاز بیشتر به فرزندان خود دادهاند. نتیجه پژوهش مبنی بر نبود یا پایین بودن اتفاق نظر در برخی از حوزههای استعدای بین نظر معلم و والدین، نشاندهنده آن است که یا معلمان و والدین برداشت یکسانی از پرسشهای چک لیستهای استعدادی ندارند و یا مشخصات ابزار به گونهای است که برای استفاده معلمان و والدین به طور یکسان میبایست مورد تجدید نظر و یا اصلاح قرار گیرد
خلاصه ماشینی:
بررسي ميزان همبستگي نظرات معلمان و والدين در خصوص استعداد دانش آموزان (طرح شهاب ) Investigating the Correlation of Teachers' and Parents' Views on Students' Talent (Shahab Plan) محمد علي پور (نويسنده مسئول ) Mohammad Alipoor* دانشجوي دکتري برنامه ريزي درسي، دانشگاه بيرجند Ph. D.
A. student in cu curriculuP, University of دانشجوي کارشناسي ارشد رشته برنامه ريزي درسي، دانشگاه بيرجند birjand, Birjand چکيده Abstract In the Shahab National Plan, which is aiPed at در طرح ملي شهاب که به منظور شناسايي استعداد دانش آموزان در مدارس identifying students' talent in priPary schools, the ابتدايي اجرا ميشود، تنها نظر معلم به عنوان ملاکي براي استعدادبرتر teachers' opinion is the sole criterion for being بودن است ، درحاليکه تجربيات سايرکشورها نشان ميدهد که ميبايست superiorly talented.
حاضر بررسي همبستگي نظر معلمان و والدين در خصوص استعداد Therefore, the purpose of the present study is deterPining the correlation between teachers' opinion دانش آموزان است تا اطلاعات لازم براي گسترش منابع اطلاعاتي و استفاده and parent's opinion regarding students' talents; which از ابزار طرح شهاب را فراهم آورد.
نتايج ميزان همبستگي بين نظر والدين و معلمان در هر حوزه استعدادي و استعداد کلي دانش آموزان با استفاده از همبستگي پيرسون در جدول ٣ ارائه شده است .
هدف از پژوهش حاضر بررسي ميزان همبستگي نظر معلمان و والدين در خصوص استعداد دانش آموزان براساس چک ليست طرح شهاب بود.