چکیده:
در دورانی که جهانیشدن اقتصادی، فرهنگی، و آموزشی روزبهروز درحال رشد و توسعه است، ضرورت دسترسی به چهارچوبی منسجم و جامع برای آمادهسازی و آموزش معلمان بهوضوح احساس میشود. در کتاب حاضر، چهارچوبی بدیع و کاملاً نو معرفی شده است که با استناد به آن معلمان آیندهنگر را میتوان به نیروهای متفکر راهبردی، پژوهشگران اکتشافی، و معلمان تحولآفرین تبدیل کرد. مهمترین انگیزۀ نویسنده برای ارائۀ این مدل چندواحدی اشاره به توانمندی معلمان برای نظریهپردازی آنچه در عمل انجام میدهند و به مرحلۀ عمل رساندن نظریههایشان بوده است تا با استناد به آنها بتوانند به شناختی کلی دربارۀ رویدادهای کلاسهای درس زبان خارجی برسند. مؤلفهها و ویژگیهای ارزشمندی مثل اهداف صریح و آشکار، دانش تخصصی، قدرت تحلیل، ساختار مدون، و اصطلاحهای مرجع، و نثر سلیس این اثر را به منبعی مستند و معتبر در حوزۀ آموزش معلمان زبان خارجی برای مقاطع تحصیلات تکمیلی، پژوهشگران، دانشجویان، معلمان فعال، و مدرسان برجسته میکند. باوجوداین، مدل حاضر به مسائلی همچون هوش هیجانی، هوش چندگانه، هوش اجتماعی، تمایل به برقراری ارتباط، نوازه، کاربردشناختی اجتماعی و کاربردشناختی زبانی، نیازهای تکنولوژیمحور، و انگلیسی برای اهداف ویژه اشاره نکرده است. نکات دیگری درمورد جنبههای ظاهری، ساختاری، و محتوایی این اثر قابلذکر است.
There seems to be a crying necessity for a coherent and comprehensive framework for teacher preparation in these times of growing economic, cultural, and educational globalization. This book introduces a state of-the-art model for developing prospective and practicing teachers into strategic thinkers, exploratory researchers, and transformative teachers. The main driving force for conceptualizing this modular model is to empower teachers to theorize what they practice and practice what they theorize by providing a scaffold for them to build a holistic understanding of what happens in the language classroom. Some outstanding features, encompassing meritorious objectives, comprehensive technical knowledge, expansive rigor of analysis, consolidated structure, catchy terms of reference, highly user-friendly academic texts make this book an authentic reference for postgraduate students, researchers, practicing teachers, teacher educators in pre-service as well as in-service program. However, the present model fails to take into account some important features, including emotional intelligence, multiple intelligence, social intelligence, willingness to communicate, stroke, sociopragmatic and pragmalinguistic competence, technology-based needs, and ESP. More comments with regard to appearance, structure, and content are in order. Furthermore, we highlight the strengths, point to some weaknesses, and provide some suggestions.
خلاصه ماشینی:
بررسی و نقد کتاب آموزش معلمان زبان خارجی برای یک جامعۀ جهانی: مدل چندواحدی کسب دانش ، تحلیل ، شناخت ، اجرا و مشاهده علی درخشان * فرزانه شکی ** چکیده در دورانی که جهانی شدن اقتصادی ، فرهنگی ، و آموزشی روزبه روز درحال رشد و توسعه است ، ضرورت دست رسی به چهارچوبی منسجم و جامع بـرای آمـاده سـازی و آمـوزش معلمان به وضوح احساس می شود.
کتاب آموزش معلمان زبان خـارجی بـرای یـک جامعـۀ جهـانی: مـدل چندواحدی کسب دانش ، تحلیل ، شناخت ، اجرا و مشاهده یکـی دیگـر از آثـار ارزش منـد پروفسور کوماراوادیولو از گروه زبان شناسی و توسعۀ زبان در دانشکدٔە هنر و علوم انسـانی دانشگاه ایالتی سن جوز (San Jose State University) اسـت کـه توسـط انتشـارات راتلـج (Routledge) در سال ٢٠١٢ م چاپ شده است .
به عبارت دیگر، نویسندٔە کتاب در این فصل بر ضرورت گردآوری و تجمیع گرایش های فکری مختلـف و طراحـی یـک مدل قاطع و جامع برای آموزش معلمان زبان خارجی تأکید می کند.
فصل هفتم ، که به نتیجه گیری اختصاص یافته است ، بر مشخصه های برجسته و مهم مدل پیش نهادی کوماراوادیولو تأکید می کند و در آن از چشم اندازها و چالش هـای طراحـی یـک مدل بافت محور برای آموزش معلمان زبان سخن به میـان آورده اسـت .