چکیده:
زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی یکی از ناتوانکنندهترین اختلالات اضطرابی است که در زندگی شخصی، تعاملات اجتماعی، زندگی حرفهای، و سایر ابعاد زندگی فرد، سازشنایافتگی ایجاد میکند. در این ارتباط پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش شفقت به خود، تحمل پریشانی، و تنظیم هیجان در دانشآموزان با اختلال اضطراب اجتماعی انجام شده است.
روش: در این پژوهش از روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر متوسطه مبتلابه اختلال اضطراب اجتماعی شهر تهران در زمستان 1395 بودند که از بین آنها تعداد 60 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 30 نفر آزمایش و گواه جایدهی شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل چهار پرسشنامه استاندارد اضطراب اجتماعی (کانور و همکاران، 2000)، شفقت به خود (نوربالا، 1392)، تحمل پریشانی (سیمون و همکاران، 2005)، و تنظیم هیجان (گارنفکس و همکاران، 2001) بوده است. برنامه درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش در 8 جلسه برای گروه آزمایش انجام شد. در پایان دادههای بهدستآمده با آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش در کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش شفقت به خود، افزایش تحمل پریشانی، و تنظیم هیجان دانشآموزان تاثیر داشته است. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که میزان تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اضطراب اجتماعی (288/817F=، 0/535= η، 0/05 p p)، تحمل پریشانی کلی (352/88= F، 0/56= η، 0/05> p)، و تنظیم هیجان (185/842F=، 0/57= η، 0/05> p) معنادار بوده است.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای حاصل از این پژوهش میتوان گفت در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به دانشآموزان آموخته میشود که بهجای اجتناب فکری و عملی از افکار و موقعیتهایی که در در جمع با آنها روبرو میشوند با افزایش پذیرش روانی و ذهنی نسبت به تجارب درونی، با اضطراب اجتماعی مقابله کنند. همچنین رویارویی فعال و موثر با افکار و احساسات، تغییر نگاه نسبت به خود، و بازنگری در ارزشها و اهداف زندگی را میتوان از عوامل اصلی موثر در روش درمان پذیرش و تعهد دانست.
Background and Purpose: Social anxiety is one of the most debilitating anxiety disorders that cause incompatibility in personal life, social interactions, and professional. This study was to investigate the effect of acceptance and commitment therapy on increasing self-compassion, distress tolerance, and emotion regulation in students with social anxiety disorder. Methods: This study was a semi-experimental research with pretest-posttest control group design. The statistical population included all female secondary school students with social anxiety disorder in Tehran in 2016, among them 60 were selected and randomly divided into the experimental and control groups (30 per group). Social anxiety questionnaire (Connor et al., 2000), self-compassion scale (Norbala, 2013), distress tolerance scale (Simon et al., 2005), and emotion regulation scale (Garnfex et al., 2001) were used to gather the data. The experimental group underwent 8 sessions of commitment and acceptance therapy. Finally, the data were analyzed by univariate and multivariate analysis of covariance. Results: Results of the study showed that commitment and acceptance therapy had a significant effect on reducing the social anxiety and increasing the self-compassion, distress tolerance, and emotion regulation of the students. Also, results of covariance analysis showed that commitment and acceptance therapy had a significant effect on reducing social anxiety (F = 288.817, η = 0.535, p <0.05) and increasing the total self-compassion (F=149.196, η=0.62 ،p<0.05), distress tolerance (F = 352.88, η = 0.56, p <0.05) and emotion regulation (F = 185.842, η = 0.57, p <0.05). Conclusion: Based on the findings of this research, it can be concluded that by acceptance and commitment therapy, the students are taught to deal with the social anxiety through increasing the mental and subjective acceptance of the inner experiences rather than mentally avoiding the social thoughts and situations. Also, active and effective confrontation with the thoughts and feelings, changing attitudes to self, and review of life values and objectives are among the main effective factors of acceptance and commitment therapy.