چکیده:
It has been for more than two decades that action research has entered the educational settings
of Iran, and teachers are encouraged to incorporate action research into their career both as
a means to find concrete solutions to the problems they face in the classroom context with the
aim of improving their practice and as a means to contribute to their professional development
through providing them with opportunities for planned reflection on their practice. Despite this
rather long time of focus on action research in the Iranian school context, there still seems
to be some misconceptions and vague points about action research and its distinction from
other types of research especially applied and classroom oriented research. This paper aims
at reviewing some of the issues in action research and shedding some light on its controversial
aspects.
بیش از دو دهه از ورود اقدام پژوهی به ادبیات پژوهشی آموز ش وپرورش ایران می گذرد. در طول این زمان، معلمان همواره به انجام اقدام پژوهی تشویق شده اند تا هم برای مشکلاتی که در کلاس درس با آ نها مواجه اند را ه حلهای عینی پیدا کنند و از این طریق عملکرد خود را به عنوان معلم بهبود بخشند و هم به واسطة فراهم شدن فرصت تأمل و اندیشه دربارۀ عملکردشان، به رشد حرف های خود کمک کنند. با وجود این پیشینه به نسبت طولانی در آموزش و تشویق معلمان به انجام اقدا م پژوهی، به نظر می رسد هنوز نکات مبهم و سوءبرداشت هایی در این باره و تمایز اقدام پژوهی با سایر گونه های پژوهشی، به ویژه پژوهش های کاربردی و کلا س محور، وجود دارد. این مقاله بر آن است که مهمترین نکات در مورد اقدام پژوهی را مرور و برخی مسائل بحث برانگیز در این باره را بررسی کند.