چکیده:
درگیری تحصیلی یک فرآیند کلیدی در پیشبینی نتایج آموزش در دانشآموزان و یکی از مهمترین شاخصهای نشاندهنده کیفیت آموزش و پیشرفت تحصیلی است. شناسایی عوامل مهم محیطی تاثیرگذار بر درگیری تحصیلی دانشآموزان از اهمیت ویژهای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی درگیری تحصیلی دانشآموزان بر اساس ابعاد ادراک از محیط کلاس انجام شد. روش این پژوهش توصیفی با طرح همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان کاشان (4151 نفر) در سال تحصیلی 97-1396 بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 399 دانشآموز از با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای درگیری تحصیلی فردریکس و همکاران (2004) و فعالیتهای کلاس من جنتری و همکاران (2002) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که ادراک از محیط کلاس با درگیری تحصیلی رابطه مثبت و معنادار دارد و مولفههای چالش (43/0= β)، علاقه (33/0 = β)، لذت (20/0=β) به ترتیب بیشترین توانایی پیشبینی درگیری تحصیلی را داشتند. با توجه به نتایج بهدستآمده انجام اقداماتی بهمنظور بهبود محیط کلاس از طریق طراحی و اجرای فعالیتهای کلاسی چالشبرانگیز و لذتبخش و ایجاد علاقه میتوان به افزایش درگیری تحصیلی دانشآموزان کمک کند.
Academic engagement is an important process in
predicting students’ educational outcomes. In
addition, it is one of the most significant indicators of
education quality and academic achievement. It is
highly important to explore key, environmental factors
which highly influence students’ academic
engagement. The present study aimed to predict
students’ academic engagement based on their
perceptions of the classroom environment. The
research design was descriptive and correlational. The
statistical population included all female secondary
school students (n = 4151) in Kashan during the 1396-
97 academic year. Based on the Krejcie and Morgan
table, 399 students were selected by multi-stage
sampling method and filled in Fredericks, Blumenfeld
and Paris Student Engagement in School Scale (2004)
as well as Gentry, Gable, and Rizza My Class Activity
Scale (2002). Pearson product moment correlation and
regression analysis (enter model) were used to analyze
the data. The results showed that there is a positive and
significant relationship between perceptions of
classroom environment and academic engagement.
Moreover, challenge (β=.43), interest (β=.33), and
enjoyment (β=.20) components had the highest ability
to predict academic engagement among students,
respectively. In conclusion, students' academic
engagement could be enhanced through improving
classroom environment by designing and
implementing challenging and enjoyable class
activities and increasing students’ interest.
خلاصه ماشینی:
پيش بيني درگيري تحصيلي دانش آموزان بر اساس ابعاد ادراک از محيط کلاس Prediction of students' Academic Engagement based on Dimensions of Perceptions of Classroom Environment زهره آرياييپناه Zohreh Aryaeepanah M.
واژه هاي کليدي: Keywords: academic engagement, perceptions of درگيري تحصيلي، ادراک از محيط کلاس ، دانش آموزان classroom environment, students نوع مقاله : پژوهشي دريافت : اسفند ٩٧ پذيرش : مرداد ٩٨ ويرايش نهايي : دي ٩٨ مقدمه درگيري تحصيلي ١يکي از عوامل کليدي مؤثر بر موفقيت دانش آموزان و يکي از مهم ترين شاخص هاي نشان دهنده کيفيت و پيشرفت آموزش است (فرهادي، قدم پور، گشنيگاني، خليلي و همکاران ، ١٣٩٥).
1academic engagement پيش بيني درگيري تحصيلي دانش آموزان بر اساس ابعاد ادراک از محيط کلاس Prediction of students' Academic Engagement based on Dimensions of Perceptions of Classroom Environment آموزش هاي ارائه شده در محيط هاي آموزشي به گونه اي فعال درگير شوند (وانگ و اکلز،١ ٢٠١٣).
9Marks پيش بيني درگيري تحصيلي دانش آموزان بر اساس ابعاد ادراک از محيط کلاس Prediction of students' Academic Engagement based on Dimensions of Perceptions of Classroom Environment ابزار سنجش مقياس درگيري تحصيلي دانش آموزان ١ (SES): به منظور بررسي درگيري تحصيلي از مقياس درگيري تحصيلي فردريکس ، بلومنفيلد و پاريس (٢٠٠٤) استفاده شد.
1Opdenakker & Minnaert پيش بيني درگيري تحصيلي دانش آموزان بر اساس ابعاد ادراک از محيط کلاس Prediction of students' Academic Engagement based on Dimensions of Perceptions of Classroom Environment درگيري تحصيلي تأثيرگذار بود.
7Fraser پيش بيني درگيري تحصيلي دانش آموزان بر اساس ابعاد ادراک از محيط کلاس Prediction of students' Academic Engagement based on Dimensions of Perceptions of Classroom Environment باباخاني، نرگس (١٣٩٠).