چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر تعدیلکنندگی عزتنفس در رابطه بین ذهن آگاهی و بهزیستی روانشناختی در دانشجویان دانشگاه آزاد کاشان است. این پژوهش ازنظر هدف در حیطه پژوهشهای کاربردی است و بر اساس ماهیت و روش گردآوری دادهها، یک پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کاشان در نیمسال دوم تحصیلی 97-96 است که 277 نفر از دانشجویان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. جهت سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه ذهن آگاهی فرایبورگ (فرم کوتاه)، پرسشنامه عزتنفس روزنبرگ و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (فرم کوتاه) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، فرکانس و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تعدیلی متغیرها) جهت تعمیم نتایج نمونه به جامعه و نرمافزار SPSS برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد که همبستگی مثبت معناداری بین متغیرهای تحقیق (ذهن آگاهی، عزتنفس و بهزیستی روانشناختی) وجود دارد. همچنین یافتههای بهدستآمده از معادلات رگرسیون تعدیلی بیانگر این نکته است که متغیر عزتنفس بهطور معناداری (001/0p<) میتواند 38 درصد از تغییرات متغیر بهزیستی روانشناختی را تبیین کند. این یافتهها نشان از نقش تعدیلکنندگی متغیر عزتنفس در رابطه بین متغیرهای ذهن آگاهی و بهزیستی روانشناختی دارد
This study aims to evaluate the moderation effects of
self-esteem on the association between mindfulness
and psychological well-being in the students of Azad
University of Kashan. The type of this research is in
the field of applied research and the nature and method
of data collection is in descriptive-correlation study.
The statistical population of this research is the all of
students of Islamic Azad University of Kashan who
are studying in the second semester of the academic
year 96-97. By using multi-stage random cluster
sampling, 277 students are selected and these students
completed a packet of three questionnaires that
assessed mindfulness, self-esteem, and psychological
well-being (consist of the Freiburg Mindfulness
Inventory-Short Form, Rosenberg Self-Esteem
Inventory, and the Ryff's Scale Psychological Wellbeing
inventory-Short Form). To analyze the data
descriptive statistics (average, frequency and standard
deviation) and inferential statistics (coefficient
correlation Pearson, and moderating regression) to
generalize the results of the sample to the community
and SPSS software was used for data analysis. The
results showed that each of these variables of
psychological well- being, self-esteem and
mindfulness have a significant relationship with each
other. Also, the findings from moderating regression
indicate that the self-esteem significantly (p<0.01)
could explain 38% of the psychological well-being
variable. These findings show the moderating role of
self-esteem in the relationship between mindfulness
and psychological well-being variables.
خلاصه ماشینی:
A. in General Psychology, Kashan Branch, Islamic Azad University چکيده Abstract This study aims to evaluate the moderation effects of هدف پژوهش حاضر بررسي اثر تعديل کنندگي عزت نفس در رابطه بين self-esteem on the association between mindfulness ذهن آگاهي و بهزيستي روان شناختي در دانشجويان دانشگاه آزاد کاشان and psychological well-being in the students of Azad University of Kashan.
يافته هاي اين پژوهش نشان داد که بين ذهن آگاهي و 1Psychological Well-being 2Short, Mazmanian, Oinonen, & Mushquash 3Mindfulness 4Kabat-Zinn شفقت ورزي به خود با بهزيستي روان شناختي رابطه مثبت و معناداري وجود دارد و درمجموع ٣١ درصد واريانس بهزيستي روان شناختي را پيش بيني کردند.
در طي يک بررسي در داخل کشور که توسط قاسمي جوبنه ، عربزاده ، جليلي نيکو، محمدعلي پور و محسن زاده (١٣٩٤) انجام شد، فرم کوتاه پرسشنامه ذهن آگاهي فرايبورگ ابتدا به فارسي ترجمه شد و سپس روايي و پايايي آن موردبررسي قرار گرفت فرم کوتاه پرسشنامه ذهن آگاهي فرايبورگ از پايايي قابل قبول و کافي برخوردار است و ضرايب به دست آمده براي ضريب آلفاي کرونباخ ٠/٩٢، تتاي ترتيبي ٠/٩٣ و ضريب پايايي باز آزمايي به فاصله چهار هفته ٠/٨٣ به دست آمد (قاسمي جوبنه و 1MacDonald & Baxter 2Emotion Regulation 3Thought Suppression 4Brown and Ryan 5FMI-SF: Freiburg Mindfulness Inventory-Short Form 6Walach, Buchheld, Buttenmüller, Kleinknecht, & Schmidt نقش تعديل کنندگي عزت نفس در رابطه بين ذهن آگاهي و بهزيستي روان شناختي The moderating role of self-esteem in the relationship between Mindfulness and psychological well-being همکاران ، ١٣٩٤).