چکیده:
مدیران، با هدف کسب مزیت هایی برای بنگاه تحت مدیریت خود، معمولاً به برقراری و حفظ ارتباط با دولت میپردازند، اما در بازارهای با چارچوب های نظارتی ضعیف این رابطه می تواند منجر به مساله نمایندگی و هزینه های مرتبط با آن شود. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ارتباطات سیاسی و هزینه نمایندگی شرکتها، باتوجه به نقش تعدیلی کیفیت حسابرسی، در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1392 تا 1396 است. برای این منظور، نمونه ای متشکل از 128 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انتخاب گردید و با استفاده از الگوی رگرسیون چند متغیره مبتنی بر تکنیک داده های تابلویی، فرضیههای پژوهش مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان می دهند بین ارتباطات سیاسی و هزینه نمایندگی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، کیفیت حسابرسی رابطه بین ارتباطات سیاسی و هزینه نمایندگی را تعدیل میکند.
Although establishing and retaining the relation with government are usually subject to acquiring the competitive but in markets with poor regulatory frameworks, this relationship can lead to the agency problem and costs associated with it. So, the purpose of the present research is the study of the relationship between the political connections and the agency costs due to the moderating role of audit quality in listed companies in Tehran Stock Exchange between the years 2013 to 2017. In order to conduct this research, a sample consisting of 128 companies was selected. The hypothesis of this research were tested by using multi-variable regression and implementing Panel Data technique. The findings demonstrated that there is a significant relationship between political connections and agency costs, and also audit quality modifies the relationship between political connections and agency costs.
خلاصه ماشینی:
رابطه ارتباطات سیاسی و هزینه نمایندگی شرکت باتوجه به نقش تعدیلی کیفیت حسابرسی علیرضا معطوفی ١، متینه مهرپرور 2 تاریخ دریافت : ٩٧/١٠/١٤ تاریخ پذیرش : ٩٨/٠٢/١١ چکیده مدیران ، با هدف کسب مزیت هایی برای بنگاه تحت مدیریت خود، معمولاً به برقراری و حفظ ارتباط با دولت میپردازند، اما در بازارهای با چارچوب های نظارتی ضعیف این رابطه میتواند منجر به مساله نمایندگی و هزینه های مرتبط با آن شود.
بنابراین ، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ارتباطات سیاسی و هزینه نمایندگی شرکت ها، باتوجه به نقش تعدیلی کیفیت حسابرسی، در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های ١٣٩٢ تا ١٣٩٦ است .
همچنین یافته های حاصل از آزمون فرضیه دوم پژوهش نشان میدهد، رابطه منفی و معنادار بین ارتباطات سیاسی و هزینه نمایندگی با توجه به نقش تعدیلی کیفیت حسابرسی وجود دارد.
ادبیات پژوهش بیان میکند، کیفیت حسابرسی میتواند موجب کاهش تأثیر ارتباطات سیاسی بر هزینه های نمایندگی شود (خان و همکاران ، ٢٠١٦).
The quality of accounting information in politically connected firms.
Politically connected CEOs, corporate governance, and Post-IPO performance of China's newly partially privatized firms.
The role of corporate transparency in determining the relationship between government political support and the performance of the companies listed on Tehran Stock Exchange.
International Conference on Accounting, Economics and Financial Management, Tehran (In Persian .
The effect of political connections with the government on the relationship between ownership concentration with quality of financial reporting and the cost of equity capital.
The Relation between Cost of Debt and Corporate Governance in Firms with Political Connections.