چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل اثرگذار بر ترجیح برند سبز از نظر مصرف کننده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها، پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری شامل خریداران ظروف یکبار مصرف سبز آملون در فروشگاه زنجیره ای رفاه شهر تهران (لویزان(در ماه های آذر و دی ماه سال 96 می باشد که از طریق نمونه گیری تصادفی، اطلاعات از 384 نفر به صورت پرسشنامه جمع آوری شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریﺷﺪه و اﻧﺠﺎم ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﺎﻣﻠﻲ تاییدی و آزﻣﻮن الگوی پژوهش، از روش های تفاوتی میانگین ها )آزمون تی، آنوا و مانوا(، همبستگی بین متغیرها )پیرسون) و نرمافزار Lisrel و همچنین بهمنظور ﺑﺮرﺳﻲ ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ و آمار توصیفی، از نرمافزار spss بهکار گرفته شد. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﻛﻲ از آن اﺳﺖ از نظر مصرف کنندگان، رابطه مثبت و معناداری بین تصویر برند سبز، رضایتمندی از برند سبز، اعتماد و آگاهی از برند سبز با ترجیح دادن برند سبز وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
جدول (1): شاخص های ویژه برند سبز {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 2-3- چارچوب نظری هدف این پژوهش این است که دانستههای ما را از تاثیر تصویر برند سبز، رضایتمندی از برند سبز، اعتماد از برند سبز و آگاهی از برند سبز بر ترجیح دادن برند سبز افزایش دهد.
تا چه اندازه آگاهی از برند سبز بر ترجیح دادن برند سبز تاثیر مثبت دارد؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل1-1:مدل مفهومی پژوهش 3- روش پژوهش این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر مسیر توصیفی ، از نظر زمان مقطعی، از نظر جمع آوری داده ها میدانی و کتابخانه ایی، از نظر ژرفایی چون مقطعی است تا حدودی شبیه پهنانگر است.
96 شده است(، با احتمال 95% ادعای محقق مبنی بر این که رضایت مندی از برند سبز بر ترجیح برند سبز تاثیر معنی داری دارد تأیید می گردد.
96 شده است(، با احتمال 95% ادعای محقق مبنی بر این که اعتماد به برند سبز بر ترجیح برند سبز تاثیر معنی داری دارد تایید می گردد.
در این صورت این پیشنهاد مطرح می شود که یکی از عوامل تاثیرگذار در تصویر برند، بسته بندی محصول مورد نظر می باشد که مدیران شرکت ظروف سبز آملون می توانند با ایجاد بسته بندی های زیبا، متمایز و با توضیحات زیست محیطی برای محصولات خود می توانند تصویر برند مناسبی را در بین مصرف کنندگان ایجاد کنند.