چکیده:
کشور ایران با توجه به تنوع اقلیمی متنوع خود و اختلاط نژادی و قومی زیادی که دارد دارای شرایط
خاصی بوده و با برخورداری از ویژگی های فراوان چند فرهنگی، نیازمند نوعی سیاست گذاری و
برنامه ریزی است که این گوناگونی و تنوع را در عرصه های گوناگون به رسمیت شناخته و بستر لازم را
برای توجه به آن فراهم کند. برنامه درسی چند فرهنگی زاییده جوامع چند فرهنگی است و چند فرهنگی
توصیف وضعیتی است که فرهنگ های گوناگون بنا به دلایلی در کنار یکدیگر امکان زیست پیدا کرده اند.
ماموریت اصلی رویکرد برنامه درسی چند فرهنگی، طراحی و تدوین برنامه های درسی با ویژگی های چند
فرهنگی است. بدین معنی که ضمن گنجاندن صدای همه فرهنگ ها وارج گذاشتن به آنها، سعی در ایجاد
وحدت در عین کثرت نماید تا از این راه بتوان به هدف تفاهم و تعامل دست یافت. مفهوم کثرتگرایی
فرهنگی در سالهای اخیر مورد تاکید متولیان تعلیم وتربیت و به خصوص جامعه شناسی آموزش و پرورش
قرار گرفته است و با توجه به اهمیت و جایگاه خاص آن در نظامهای فرهنگی و آموزشی کشورهای
مختلف جهان، سعی و تلاش میشود تا با اتخاذ سیاست ها و تدابیری خاص، رویکرد مورد نظر خود را
نسبت به پدیده چند فرهنگی بیشتر سوق دهند.
خلاصه ماشینی:
مفهوم کثرت گرايي فرهنگي در سال هاي اخير مورد تاکيد متوليان تعليم وتربيت و به خصوص جامعه شناسي آموزش و پرورش قرار گرفته است و با توجه به اهميت و جايگاه خاص آن در نظام هاي فرهنگي و آموزشي کشورهاي مختلف جهان ، سعي و تلاش ميشود تا با اتخاذ سياست ها و تدابيري خاص ، رويکرد مورد نظر خود را نسبت به پديده چند فرهنگي بيشتر سوق دهند.
واژه هايکليدي: کثرت گرايي فرهنگي، چند فرهنگي، جامعه شناسي آموزش و پرورش ٥٨ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره بيست و سوم ، زمستان ١٣٩٨ * * * * * مقدمه بيشک تنوع و تکثر فرهنگي، نژادي، قومي، ديني و زباني يکي از بارزترين ابعاد و مشخصه هاي غالب جوامع بشري پيشرفته بوده که در راستاي فرصت ها و ظرفيت هايي که براي هر جامعه اي ايجاد ميکند، ميتواند در صورت عدم توجه ، بسياري از مشکلات و چالش هاي اجتماعي را در پي داشته باشد.
براي مثال ، در تقابل با نظام آموزشي کشورايران که از خلا آموزش چند فرهنگي رنج ميبرد، مطالعات تاريخي در کشور کانادا نشان داده است که آموزش چند فرهنگي به درک، پذيرش ، همدلي و روابط سازنده ميان ٦٠ / فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني، دوره جديد، شماره بيست و سوم ، زمستان ١٣٩٨ * * * * * فرهنگ هاي گوناگون کمک ميکند و اهميت دادن به تعليم و تربيت چند فرهنگي سبب ميشود که دانش آموزان در همه سنين به فرهنگ هاي مختلف به عنوان منابع يادگيري غني توجه نمايند (عراقيه و فتحي واجارگاه ، ١٣٩١).