Skip to main content
فهرست مقالات

نقش تنوع فرهنگی در طراحی برنامه درسی چند فرهنگی

نویسنده مسئول:

نویسنده:

(12 صفحه - از 57 تا 68)

کشور ایران با توجه به تنوع اقلیمی متنوع خود و اختلاط نژادی و قومی زیادی که دارد دارای شرایط خاصی بوده و با برخورداری از ویژگی های فراوان چند فرهنگی، نیازمند نوعی سیاست گذاری و برنامه ریزی است که این گوناگونی و تنوع را در عرصه های گوناگون به رسمیت شناخته و بستر لازم را برای توجه به آن فراهم کند. برنامه درسی چند فرهنگی زاییده جوامع چند فرهنگی است و چند فرهنگی توصیف وضعیتی است که فرهنگ های گوناگون بنا به دلایلی در کنار یکدیگر امکان زیست پیدا کرده اند. ماموریت اصلی رویکرد برنامه درسی چند فرهنگی، طراحی و تدوین برنامه های درسی با ویژگی های چند فرهنگی است. بدین معنی که ضمن گنجاندن صدای همه فرهنگ ها وارج گذاشتن به آنها، سعی در ایجاد وحدت در عین کثرت نماید تا از این راه بتوان به هدف تفاهم و تعامل دست یافت. مفهوم کثرتگرایی فرهنگی در سالهای اخیر مورد تاکید متولیان تعلیم وتربیت و به خصوص جامعه شناسی آموزش و پرورش قرار گرفته است و با توجه به اهمیت و جایگاه خاص آن در نظامهای فرهنگی و آموزشی کشورهای مختلف جهان، سعی و تلاش میشود تا با اتخاذ سیاست ها و تدابیری خاص، رویکرد مورد نظر خود را نسبت به پدیده چند فرهنگی بیشتر سوق دهند.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.