چکیده:
سپهر رسانهای بهعنوان فضایی متنوع و متکثر از رسانه در حقیقت فضایی رقابتی بین رسانهها است که هر رسانه سعی میکند از راههای مختلف جایگاه خود را ارتقاء بدهد، این پژوهش بر آن است که ضمن شناسایی جایگاه رسانۀ ملی بهعنوان رسانۀ جمهوری اسلامی ایران در سپهر رسانهای کشور، راههای ارتقاء جایگاه رسانۀ ملی در سپهر رسانهای کشور با تاکید بر شبکههای تلویزیونی فارسیزبان بررسی کند. در پاسخ به این پرسش، پژوهش پیشرو بهصورت کیفی و با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی انجامگرفته است، دادههای پژوهش از طریق مصاحبه عمیق با 13 کارشناس، گردآوری و پس از استخراج و کدگذاری، مقولهبندی شده است. درنهایت، در چهار دسته در قالب، ویژگیهای سپهر رسانهای، جایگاه رسانۀ ملی در سپهر رسانهای، رقبای اصلی رسانۀ ملی و نسبت رسانۀ ملی به رقبا در سپهر رسانهای و همچنین راههای ارتقاء جایگاه رسانۀ ملی در سپهر رسانهای دستهبندی شد، که حاصل آن پیشنهاد 14 راه برای ارتقاء جایگاه رسانۀ ملی در سپهر رسانهای کشور است.
In a various and pluralistic space, national media is, in fact, competing with other available ones each of which tries to enhance its standing using different ways. This study focuses on identifying the State national media as true Iran ‘s TV network and tries to find different ways to higher it’s standing in comparison with other Persian- language TV networks emphasizing the Persian language. This study is a qualitative one using qualitative content analysis to respond the mentioned query. In-depth interviews have been carried out with 13 experts the resulting data of which have been gathered, encoded and categorized. Later on, they were grouped into four categories in terms of their media features as following: - The role of national media in media sphere. - The main competitors of national media. - National media standing against competitors in media sphere. - Ways to enhance the national media standing in media sphere according to the recommended fourteen ways.
خلاصه ماشینی:
ir مقدمه مجموعه رسانه هاي فعال و در دسترس مخاطب در کشور که در اصطلاح سپهر رسانه اي ناميده ميشود، فضايي متنوع و متکثر از رسانه هاي مختلف است ، رسانه هايي که با انديشه ها و تفکر مختلف ، اهداف خاص خود را دنبال ميکنند، به صورتي که هر جريان و تفکري حتي افراد و گروه هايي که معاند نظام حاکم هستند با استفاده از ابزاري ازجمله ماهواره و فضاي مجازي و بسترهاي مختلف و متنوع رسانه اي امروزي ميتوانند حرف و پيام خود را به مخاطب منتقل کنند، شکل گيري چنين فضايي، رسانۀ ملي را در شرايطي قرار ميدهد که در مواجه با اين رسانه ها سه حالت را اتخاذ کند يا رسانه هايي که همسو و همراه هستند، يا رسانه هايي که رقيب و معاند هستند يا رسانه هايي که با مشتري مداري سعي دارند در جذب بيشتر مخاطب با صداوسيما رقابت کنند.
اين پژوهش بر آن است با راههايي که رسانۀ ملي به عنوان رسانۀ جمهوري اسلامي ايران ميتواند با پيمودن آن بر رسانه هاي بيگانه و رقيب پيشي بگيرد و جايگاه خود را در سپهر رسانه اي ارتقاء دهد را بررسي کند، اما به اين دليل که گسترة رسانه ها بسيار زياد است و نيز شبکه هاي تلويزيوني يکي از اصليترين و محبوب ترين رسانه ها هستند موضوع مورد تأکيد ماست ، رقابت و تعاملات رسانۀ ملي با ديگر شبکه هاي فارسيزبان است .