چکیده:
مقاله حاضر با هدف کشف و بررسی دلایل امتناع مصرف کننده ایرانی از مصرف کالاهای ایرانی و حمایت از تولید ملی صورت پذیرفته است، چراکه در سالهای اخیر یکی از مشکلات اقتصادی کشور ، خروج ارز برای واردات کالاهای با برند خارجی و عدم تمایل مصرفکننده ایرانی در مصرف کالاها با برند داخلی بوده است. در تحقیق حاضر از روش تحقیق آمیخته استفاده شده است ، در بخشکیفی، از روش نظریه زمینهای استفاده شده است که بدین منظور با 18 نفر خبرگان علوم انسانی مصاحبه صورت پذیرفت و پس از کدگذاری متون مصاحبهها مدل نهایی تحقیق بهدست آمد. سپس در بخشکمی با استفاده از ابزار پرسشنامه محققساخته که بر اساس مصاحبهها در بخش کیفی تهیه گردید ، دادههای آزمون مدل جمع آوری گردیدند. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مصرفکنندگان فروشگاههای بزرگ بوده است و پرسشنامه در میان 430 مشتری فروشگاههای بزرگ توزیع گردیده است. نتایج تحقیق حاضر در بخش کیفی از مصاحبههای عمقی بهدست آمده است و بیانگر این امر است که بروز ویژگیهایی مانند مادیگرایی و ازخودبیگانگی در مصرفکننده ایرانی تاثیر عمیقی بر شکل انتخاب وی در رابطه با برندها و کالاها گذاشته است. در نهایت پس از انجام آزمونهای آماری تاثیر متغیرهای مادیگرایی و ازخودبیگانگی بر متغیرهای خریدوسواسی، امتناع از خرید کالاهای تولید ملی، چشم و هم چشمی، مدگرایی، فردگرایی و انتخاب برندهای خارجی مورد تایید قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
ir چکیده مقاله حاضر با هدف کشف و بررسی دلایل امتناع مصرف کننده ایرانی از مصرف کالاهای ایرانی و حمایت از تولید ملی صورت پذیرفته است، چراکه در سالهای اخیر یکی از مشکلات اقتصادی کشور ، خروج ارز برای واردات کالاهای با برند خارجی و عدم تمایل مصرفکننده ایرانی در مصرف کالاها با برند داخلی بوده است.
در حقیقت یکی از مهم ترین مسایلی که در سالیان اخیر محل بحث در فضاهای علمی، تجاری در داخل کشور بوده است و در حیطه رشته بازاریابی قرار میگیرد ، امتناع جامعه ایرانی از خرید و مصرف برندها و محصولات ملی و تمایل ایشان به استفاده از برندهای خارجی بوده است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تلاش برنامهریزان فرهنگی در چهار دهه پس از انقلاب اسلامی ایران ، پرداختن به آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
در حقیقت با توجه به نظریه کارکردگرایی ، در تحقیق حاضر هدف کشف کارکردهای پیدا و پنهان و مثبت و منفی بازاریابی و جامعه مصرفی در ایران بعد از انقلاب اسلامی با تمرکز بر کشف دلایل امتناع مصرف کننده ایرانی از مصرف کالاهای تولید ملی بوده است.
به عبارت دیگر تحقیق حاضر به دنبال بررسی چرایی امتناع مصرف کننده ایرانی از مصرف کالاهای ایرانی میباشد و این امر را مشمول کارکردهای پنهان بازاریابی میداند که با وجود فعالیتهای بازاریابی در سطح کشور از طرف شرکتهای خصوصی و دولت در سالیان پس از انقلاب اسلامی، هم چنان مصرف کننده ایرانی بین دو کالای مشابه خارجی و داخلی ، گرایش به انتخاب کالای خارجی دارد.