چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی اهمیت برنامه درسی پنهان در یادگیری دانش آموزان انجام شد. پژوهش
حاضر از نوع توصیفی می باشد که با روش کتابخانه ای و مروری بر منابع نظری مرتبط صورت گرفت؛ پس
از تبیین مفاهیم، به بررسی تاریخچه برنامه درسی، مفهوم و اهمیت برنامه درسی در یادگیری، ابعاد و
ویژگی برنامه درسی پنهان و دلایل توجه به آن، یادگیری و رویکردهای آن پرداخته شد. نتایج این بررسی
نشان داد که برنامه درسی پنهان را میتوان نوعی یادگیری در بستر فرهنگ حاکم بر محیط آموزشی
دانست که بدون آگاهی معلمان و دانش آموزان برای دانش آموزان حاصل میشود و بخشی از فرآیند
آموزشی در مدرسه است که به سادگی قابل لمس و درک نیست. به عقیده صاحب نظران مقدار قابل
توجهی از یادگیری های اساسی دانش آموزان از طریق پیام های پنهان آموخته میشود که میتوان با این
آموزشها ابعاد گوناگون شخصیت و یادگیری دانش آموزان را شکوفا کرد. به طور خلاصه میتوان بیان
کرد که برنامه درسی پنهان فرصتی در اختیار نظام آموزش و پرورش است که می تواند از آن در جهت رفع
بسیاری از معضلات فردی و اجتماعی استفاده کند.
خلاصه ماشینی:
نتايج اين بررسي نشان داد که برنامه درسي پنهان را ميتوان نوعي يادگيري در بستر فرهنگ حاکم بر محيط آموزشي دانست که بدون آگاهي معلمان و دانش آموزان براي دانش آموزان حاصل ميشود و بخشي از فرآيند آموزشي در مدرسه است که به سادگي قابل لمس و درک نيست .
ناسازگاري و انزوا طلبي اجتماعي دامش آموزان ، بي علاقه بودن ، انعطاف ناپذيري و محروم شدن از تجارب متعدد، وابستگي فکري به معلم و مدرسه ، کاهش عزت نفس و تکيه بيش از حد بر ارزشيابيهاي مدرسه ، پذيرش اقتدار برنامه هاي درسي رسمي و آسيب ديدن تجارب معلمان و شان اجتماعي دانش آموزان ، الگو گيري از ساير دوستان کارکنان آموزشي مدرسه در نحوه يپوشش ظاهري، رفتار مناسب با ساير دوستان ، کنترل پرخاشگري، حضور به موقع در کلاس ، اظهار علاقه نشان دادن به مواد درسي، اطاعت از خواسته هاي معلم ونظم در انجام دادن تکاليف براي کسب موفقيت بيشتر، بيميلي به همکاري ، کاهش تلاش ، توانايي، اعتماد به نفس و موفقيت تحصيلي دانش آموزان ، تقويت روحيه ي رقابت فردي به جاي همکاري و مشارکت در سايه ي نظام ارزشيابي، اطاعت و انقياد، از خودبيگانگي و نگرش منفي نسبت به مدرسه به منزله ي مهم ترين مولفه هاي برنامه ي درسي پنهان شناخته شده اند که بيشتر تحت تاثير جو مدرسه شکل ميگيرند (هاشمي، ١٣٩٤) ارتباط تکنولوژي آموزشي با برنامه درسي پنهان با توجه به ماهيت تکنولوژي آموزشي ميتوان اين طور نتيجه گرفت که يکي از اهداف تکنولوژي آموزشي ميتواند پيش بيني و کمک به توسعه ي برنامه ي درسي پنهان باشد.