چکیده:
پژوهش حاضر با هدف واکاوی مولفه های حقوق بشر در محتوای کتاب های درسی مطالعات اجتماعی
دورهی آموزش ابتدایی ایران انجام گرفته است. جامعه ی آماری پژوهش کتاب های درسی مطالعات
اجتماعی دورهی ابتدایی شامل پایه های سوم، چهارم، پنجم و ششم بوده که در واقع نمونه با جامعه برابر
است. در این پژوهش از روش توصیفی جهت مشخص نمودن مولفه های حقوق بشر و از روش تحلیل
محتوا به منظور بررسی و تحلیل کتب درسی مطالعات اجتماعی دورهی ابتدایی استفاده شده است. روایی
پژوهش دارای شرایط هال و هوتون است. ابزار جمع آوری اطلاعات، سیاهه های تحلیل محتوای کتب
درسی و تحلیل تصاویر بود که پس از مطالعه مبانی نظری و بسترهای قانونی و طرح پیشنهادی، تهیه و
تدوین شد. واحد تحلیل، جملات و تصاویر مندرج در کتب درسی بوده است. در بخش تحلیل محتوا
مهمترین یافته ها نشان دهنده ی آن بود که در مجموع از ٣٩١٣ جمله موجود در کتاب های درسی مطالعات
اجتماعی دوره ابتدایی7/13 درصد و از مجموع ٧٩٢ تصویر موجود 15/28 درصد در ارتباط با مولفه های حقوق بشر بوده است
خلاصه ماشینی:
com چکيده پژوهش حاضر با هدف واکاوي مؤلفه هاي حقوق بشر در محتواي کتاب هاي درسي مطالعات اجتماعي دوره ي آموزش ابتدايي ايران انجام گرفته است .
در اين پژوهش از روش توصيفي جهت مشخص نمودن مؤلفه هاي حقوق بشر و از روش تحليل محتوا به منظور بررسي و تحليل کتب درسي مطالعات اجتماعي دوره ي ابتدايي استفاده شده است .
در واقع آن چه که مساله پژوهش حاضر را تشکيل ميدهد اين است که درکتب تعليمات اجتماعي دوره ي ابتدايي چه ميزان مفاهيم مرتبط با حقوق بشر مانند: حق آزادي بيان ، حق آزادي عقيده ، حق آزادي انتخاب ، حق برخورداري از امنيت ، حق برخورداري از فرصت هاي برابر براي رشد و تربيت (عدم تبعيض نژادي، حيثيتي و قوميتي)، حق زندگي و حيات ، حق دسترسي به دادرسي عادلانه ، حق برخورداري از حمايت قانون ، حق حاکميت مردم در تعيين سرنوشت ، حق برخورداري از حقوق شهروندي، حق تامين اجتماعي، حق برخورداري از فرصت هاي مشارکت ، حق داشتن کار و حرفه ، حق برخورداري از محيط زيست سالم ، توجه به حقوق اقليت هاي مذهبي و قومي، شناخت و توجه به حقوقو زنان و حقوق بشر از نظر دين اسلام ارائه شده تا از اين طريق بستر مناسبي براي تجديد نظر و تغيير درکتب درسي مذکور فراهم شود.