چکیده:
پژوهشگران پیش از استفاده از هر آزمونی باید در باره ویژگیهایی از جمله کافی بودن پایایی و روایی آزمون را بررسیکنند. (مارنات، گریگراث، 1373). بنابراین هدف این پژوهش بررسی اعتبار و روایی آزمون سرسختی روانی در دانشآموزان دوره متوسطه بود. روش پژوهش در چهارچوب طرح مطالعاتی اعتبار سنجی با هدف بررسی روایی و پایایی مقیاس سرسختیکوباسا در نمونهای 300 نفری از دانشآموزان دختر و پسر پایه سوم تجربی (1411نفر) دبیرستانهای دولتی شهر دزفول در سال تحصیلی94- 93، بودکه با روش چند مرحلهای تصادفی ساده، انتخاب و پرسشنامۀ سرسختیکوباسا (1994)، را تکمیلکردند. همسانیدرونیکل سؤالات آزمون از طریق آلفای کرونباخ 683/0، ضریب پایایی از روش بازآزمایی با فاصله6 هفته، برای کل آزمون 61/0، محاسبه شد و پایایی و همسانی درونی قابل قبولی را برای این آزمون نشان دادند. به منظور مطالعه روایی سازهای این پرسشنامه، از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری، استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، سه عامل(کنترل، تعهد و چالش) از پرسشنامه سرسختی روانشناختی را استخراج و تأییدکرند. مقدار واریانس تبیین شده برای کل پرسشنامه سرسختی 42/61% باسطح معناداری آزمون بارتلت P<0/001به دست آمد. در مجموع نتایج این پژوهش حاکی از ویژگیهای روانسنجی قابلقبول پرسشنامه سرسختی است و میتواند در بررسی سرسختی روانشناختی دانشآموزان در حوزه روانشناسی مثبتگرای شخصیت مورد استفاده قرارگیرد.
The scholars must investigate tests'
psychometrics traits to make use of
they(Marnat, Grey Gross,1373). Thus the
aim of this study was to investigate
reliability and validity hardiness
psychological scale. Research method
was reliability and validation. A sample
size of 300 of all (1411) male and female
students of the third grade in empirical
science course of high school in Dezful
in1393-94 was selected using multi-stage
random sampling. They answered
Kobasa.'S hardiness questionnaire
(1994).The data analyzed by Cronbach's
Alpha, Retest and Exploratory and
Confirmatory factor analysis on the base
structural equation modeling. Results
showed models, were good fit, and
Confirmed three factors (control,
commitment, challenge) and explained
%61/42 of the variance of hardiness
psychological. also Cronbach's Alpha
=0/683, Retest =0/61 that were
significant and Confirmed internal
consistency and reliability this scale.
Conclusion: hardiness psychological
questionnaire is a reliability and
validation scale for Measurement
hardiness psychological in the grope of
students.