چکیده:
حضور در عصر فرا اطلاعات و افزایش شتاب روزمره تکنولوژی اطلاعات، باعث شده است تا مشتریان بانک ها تمایل داشته باشند بیشتر از طریق خطوط اینترنت و موبایل با حساب های بانکی خود ارتباط داشته باشند. جلب اعتماد مشتریان به عنوان یکی از فاکتورهای کلیدی و از عناصر اصلی موفقیت در بانکداری اینترنتی محسوب می شود. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر اعتماد مشتریان در بانکداری اینترنتی می باشد. شعب بانک قوامین شیراز به عنوان جامعه انتخاب گردید و تعداد 385 پرسشنامه از مشتریان این شعب جمع آوری و تحلیل شده است. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه با اجزای استاندار بوده است که روایی آن مورد تایید قرار گرفته است و پایایی از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شده و برای تمامی سازه ها بالای 784/ 0 بوده است. داده های گردآوری شده توسط نرم افزار اسمارت پی ال اس و اکسل مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که ادراک ایمنی و ادراک حریم خصوصی بر اعتماد مشتری اثر معناداری، دارد و همچنین ادراک ایمنی بر ادراک حریم خصوصی اثرگذاراست، اما نقش تعدیل گری برون گرایی مصرف کننده، سن، جنسیت و تحصیلات بر اعتماد مشتری تایید نشده است. با توجه به نتایج بدست آمده و رابطه بین ادراک ایمنی و ادراک حریم خصوصی، در اعتماد مشتریان به بانکداری اینترنتی واضح است که مدیران شعب بانکی می بایست در جهت ارتقای بهبود کاهش ریسک های مربوط به هرکدام از این ادراک ها گام بردارند.
خلاصه ماشینی:
بررسی عوامل موثر بر ادراک اعتماد مشتریان در پذیرش خدمات بانکداری اینترنتی مطالعه موردی: شعب بانک قوامین شیراز مینا اخباری آزاد دکترای تخصصی (استادیار)، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران داریوش شجاعیان دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت اجرایی، گروه مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران چکیده حضور در عصر فرا اطلاعات و افزایش شتاب روزمره تکنولوژی اطلاعات، باعث شده است تا مشتریان بانکها تمایل داشته باشند بیشتر از طریق خطوط اینترنت و موبایل با حسابهای بانکی خود ارتباط داشته باشند.
نتایج آزمون فرضیه دوم فرعی در فرضیه دوم فرعی عنوان میشود که جنسیت مصرفکننده رابطهی بین ادراک ایمنی وادراک اعتماد مشتری در بانکداری اینترنتی را تحت تاثیر قرار میدهد.
گفتنی است ازآنجاییکه قدر مطلق عدد معنیداری حاصل از آماره T خروجی مدل پی ال اس برای نقش تعدیلگری جنسیت مصرفکننده رابطهی بین ادراک ایمنی و اعتماد مشتری برابر 303/0 بوده و قدر مطلق این مقدار کوچکتر از96/1 میباشد بنابراین ارتباط بین این متغیرها تأیید نمیشود.
نتایج آزمون فرضیه چهارم فرعی در فرضیه چهارم فرعی عنوان میشود که تحصیلات مصرفکننده رابطهی بین ادراک ایمنی و ادارک اعتماد مشتری در بانکداری اینترنتی را تحت تاثیر قرار میدهد.
(2012), The impact of trust and perceived risk on internet banking adoption in India: An extension of technology acceptance model.
; "Acceptance of detergent-retail brands: The role of consumer confidence and trust"; International Journal of Retail and Distribution Management, Vol. 38, No. 9.