چکیده:
روش تربیتی مقایسهای از پرکاربردترین روشهای تربیت در قرآن کریم است. در این روش مربی نخست به بیان تقابل دو موضوع متضاد و ذکر نتایج آن میپردازد و در مرحله بعد، به مقایسه دو طرف تقابل میپردازد و با مراجعه به دیگر آیات مشابه تبیین دقیقی از دو طرفِ موضوع ارائه کرده، زمینه سنجش و انتخابِ آگاهانه و آزادانه را برای متربیان فراهم میکند. این پژوهش با بررسی آیات تقابلی قرآن مانند توحید و شرک، فجور و تقوی، قلب سلیم و بیمار، حزب الله و حزب شیطان و مراجعه به تفاسیر معتبر، به روش توصیفی−تحلیلی و با هدف تبیینِ یک روشِ تربیتی پرکاربرد در قرآن کریم و استخراج مبانیِ و کارکردهای آن صورت گرفته است. دستاوردهای پژوهش نشان میدهد که روش مقایسهای در قرآن بسیار به کار رفته و مبانی آن عبارتند از: «وجود تضادّ در مجموعه جهان هستی»، «خدا تنها حقیقت بدون ضد»، «تضاد عقل و جهل در انسان» و «انتخابگری انسان از میان اضداد». این روش برای مربیان کارکردهای ارزشمندی مانندِ ایجاد راهی نو در آموزش عقاید، پاسخگویی به برخی شبهات و سؤالات دینی، تبیین و توضیح پیامدهای رفتار ، و نتایج مهمی نیز برای متربیان، مانند پرورش و تقویت اراده، قدرت گزینش و انتخاب، پرورش نیروی تفکر و قدرت استدلال، معرفتافزایی، ایجاد علاقه به فضایل و نفرت از رذایل دارد.
The educational method is a comparison of the most used methods of education in the Holy Qur'an. This method firstly explains the confrontation between the two contradictory subjects and mentions the results. In the next step, the instructor has compared the two sides of the opposition and by referring to other similar verses, the exact explanation from both sides of the subject matter and the background of the measure of comparison and the choice of consciously and freely Provides for the meter.This paper has been prepared by collecting information and data, studying the verses of confrontation, referring to valid interpretations, descriptive-analytical method with the aim of explaining a practicing educational method in the Holy Quran, extraction of specific foundations and its functions.The results of the research show that the comparative method has mastered a vast range of Quranic verses in different dimensions and has ontological foundations such as "the existence of contradictions in the universe of existence," "God is the only truth without anti", "And the foundations of anthropology, such as" the conflict of reason and ignorance in man, "and" man's choice of opposites ".This method has valuable functions for educators, such as explaining a new way in teaching creativity, answering some of the doubts, helping the metropolitan anthropology and important results for the metbands, such as nurturing and strengthening the will, , the development of the power of thought and the power of reasoning, Incremental knowledge leads to an interest in virtues and hatred of vices.
خلاصه ماشینی:
در ايـن روش مربي نخست به بيان تقابل دو موضوع متضاد و ذکر نتايج آن مـي پـردازد و در مرحلـه بعـد، بـه مقايسه دو طرف تقابل مي پردازد و با مراجعه به ديگر آيات مشـابه تبيـين دقيقـي از دو طـرف موضوع ارائه کرده ، زمينه سنجش و انتخاب آگاهانه و آزادانه را براي متربيان فراهم مي کند.
تبيين روش تربيتي مقايسه اي و بررسي تمام جوانب آن را مي توان کاري نو در مباحـث تعلـيم و تربيت به شمار آورد که داراي نتايج ارزشمندي در حوزه تعليم و تربيت و تفسير قرآن اسـت کـه در بخش کارکردهاي روش و نتايج به آن اشاره شده است .
مرحله سوم : (سنجش مقايسه و انتخاب آگاهانه و آزادانه ) پس از تبيين موضوع و بيان آثار و نتايج که به وسيله مربي صورت ميگيرد، زمينه براي متربي فـراهم مي شود که با توجه به تبيين دقيق موضوع و قـدرت تعقـل و انديشـه اي کـه خداونـد درون او نهـاده است ، به سنجش دو طرف مقايسه ، سپس انتخاب آزادانه و آگاهانه اقدام کند؛ انتخـابي کـه بـه دليل تضاد دو طرف آن (نور و ظلمات ، حق و باطل ، ايمان و کفر، توحيد و شرک ) با وجود دو شرط کـار سخت و دشواري نيست ، و هر انسان عاقلي مي تواند جنبه رشد و صعود آن را از جنبه غي و سـقوط تشخيص دهد.