چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی انتظارات دانشآموزان از ویژگیهای مطلوب دبیران دین و زندگی و مقایسه آن با وضعیت موجود بود. این پژوهش، به لحاظ هدف، کاربردی و بهلحاظ روش، پیمایشی است. جامعه آماری آن تمامی دانشآموزان دختر و پسر رشته تجربی و انسانی شهر سرخس بود، که با استفاده از روش نمونهگیری سهمیهای، نمونهای به حجم 280 نفر انتخاب و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. برای احراز پایایی پرسشنامه نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج آن برای مقوله اعتقادات و اخلاق فردی 79/0، مقوله شخصی و روانی 89/0، مقوله اخلاق بین فردی 90/0، مقوله ویژگیهای ظاهری 78/0 و مقوله شایستگیهای حرفهای 89/0 به دست آمد. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آزمونهای اندازهگیری مکرر و تی وابسته استفاده شد. نتایج مربوط به اندازهگیری مکرر نشان داد که از دیدگاه دانشآموزان بین ویژگیهای مطلوب و موجود دبیران دین و زندگی از لحاظ اولویت تفاوت کاملاً معناداری وجود دارد (P<0.01). رتبهبندی مقولهها با توجه به انتظارات دانشآموزان از دبیران دین و زندگی در وضعیت مطلوب به ترتیب عبارت است از: 1. ویژگیهای شخصی و روانی؛ 2. اعتقادات و اخلاق فردی و شایستگیهای حرفهای؛ 3. اخلاق بین فردی؛ 4. ویژگیهای ظاهری و در وضعیت موجود یا در عملکرد دبیران دین و زندگی عبارت است از: الف) ویژگیهای شخصی و روانی؛ ب) اعتقادات و اخلاق فردی؛ ج) اخلاق بین فردی؛ د) ویژگیهای ظاهری؛ ھ) شایستگیهای حرفهای. همچنین، نتایج مربوط به آزمون تی وابسته در مقایسه بین وضع مطلوب و موجود ویژگیهای دبیران دین و زندگی نشان داد که میان وضعیت مطلوب (انتظارات دانشآموزان) و وضعیت موجود (عملکرد معلمان) فاصله معناداری وجود دارد (P<0.01) و عملکرد معلمان در تمام مقولهها نتوانسته انتظارات دانشآموزان را برآورده کند.
The objective of this study was to survey and comparison religion and life characteristics of teachers' quo and ideal status from students' viewpoint. Due to the nature and aims of the research, the research method was descriptive survey. The research population included all girl and boy students in humanities and science fields in Sarakhs city. Of the Society, 280 tons student selected by quota sampling. Using questionnaires designed by the researcher. . The reliabilities of various components of the questionnaire were 79%, 89%, 90%, 78% and 89% for ethics and faith, personal and mental traits, interpersonal ethics, physical appearance, and professional competencies, respectively. In order to analyze the data descriptive (mean and standard deviation) and analytical statistics (paired samples t-test and repeated measures test) was used. The results of repeated measures test showed that there was a significant difference between religion and life characteristics of teachers' quo and ideal status from students' viewpoint (P
خلاصه ماشینی:
همچنـين ، نتايج مربوط به آزمون تي وابسته در مقايسه بين وضع مطلوب و موجود ويژگي هاي دبيران ديـن و زندگي نشان داد که ميـان وضـعيت مطلـوب (انتظـارات دانـش آمـوزان ) و وضـعيت موجـود (عملکرد معلمان ) فاصله معناداري وجود دارد (٠٠١>P) و عملکرد معلمـان در تمـام مقولـه هـا نتوانسته انتظارات دانش آموزان را برآورده کند.
آيا بين رتبه بندي انتظارات دانش آموزان در مورد ويژگي هاي مطلوب (شخصي و رواني ، اعتقادات و اخلاق فردي ، شايستگي حرفه اي ، اخلاق بين فردي و ويژگي هاي ظاهري ) دبيران ديـن و زنـدگي تفاوت معناداري وجود دارد؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به مقادير (=F و=sig) تفاوت پـنج ميـانگين در سـطح ٠/٠٠١ معنـادار است ؛ يعني از ديدگاه دانش آموزان بين ويژگي هاي ياد شـده از لحـاظ اهميـت (اولويـت ) تفـاوت کاملا معنادار وجود دارد.
در يافته هاي حيدري و شاملي (١٣٨٩)، با عنوان بررسي نقش شخصيت و رفتارهـاي اخلاقـي دبيران معارف اسلامي در الگوپذيري دانش آموزان مقطع متوسطه ، توجه و پايبندي دبير معـارف بـه اعتقادات و سنن ديني در رتبه دوم ويژگي ها قرار گرفته است که با يافته هاي ايـن تحقيـق همخـواني دارد.
همچنين در يافته هاي حيدري و شاملي (١٣٨٩)، با عنوان بررسي نقش شخصـيت و رفتارهاي اخلاقي دبيران معارف اسلامي در الگوپـذيري دانش آمـوزان مقطـع متوسـطه ، برخـوردار بودن دبير معارف از شيوه تدريس و ادارٔە خوب کلاس در رتبه سوم ويژگي ها قرار گرفته است کـه بـا يافته هاي اين تحقيق همخواني دارد.