چکیده:
مداخله دولت و حضور اشخاص سیاسی در هیات مدیره، میتواند تصمیمگیری شرکت و مسیر کسبوکار را متاثر سازد. بازار سهام باید کارایی اطلاعاتی را نمایان کند، بنابراین بایستی هرگونه ارزش ارتباطات سیاسی را در صورت وجود، بازتاب دهد. از این رو، هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ارتباطات سیاسی بر مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت با تاکید بر میزان رقابت در بازار محصول میباشد. در این راستا، تعداد 60 شرکت برای دوره زمانی 1395-1390 انتخاب شده است. برای اندازهگیری مسئولیتپذیری اجتماعی از رتبهبندی مؤسسه پژوهشی کیندر، لیدنبرگ و دومینی استفاده شده است. همچنین، فرضیههای پژوهش با استفاده از الگوی دادههای ترکیبی آزمون شده است. نتایج نشان داد که افزایش ارتباطات سیاسی موجب افزایش تعهدات اجتماعی میشود و مدیران تمایل بیشتری به پاسخگویی دارند. همچنین شرکتها با توجه به رقابت بازار محصول به دو گروه تقسیم شدند و نتایج نشان داد که تاثیر ارتباطات سیاسی بر مسئولیتپذیری اجتماعی برای شرکتهایی که محصولات آنها در بازارهای رقابتیتر به فروش میرسد، مثبت است در حالی که چنین تاثیری برای شرکت های با رقابت بازار محصول پایین برقرار نیست. رقابت بیشتر عاملی موثر در افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی است.
Government intervention and existence of politicians on boards may affect companies’ decision making and business trajectory. A stock market should display informational efficiency and, therefore, should appropriately reflect the value of political connections, if any value exists. In hence, the purpose of this study was to investigate the effect of political connection on corporate social responsibility, with emphasis on product market competition. In this regard, 60 companies were selected for the period 2011-2016. Type of the present research is applied, with ex post facto approach and its design is quasi-experimental. In order to measure social responsibility, Kinder, Lydenberg, & Domini Co was use. Also, research hypotheses were tested using a panel data model. The results showed that increasing political connection increases social commitment and managers are more inclined to respond. Companies were also divided into two groups according to the product market competition, and the results showed that the impact of political connection on social responsibility in companies with high product market competition has a positive effect, while such an effect does not exist for companies with low market competition. Competition is more effective in increasing social responsibility
خلاصه ماشینی:
تأثير ارتباطات سياسي بر مسئوليت پذيري اجتماعي شرکت با تاکيد بر رقابت بازار محصول رسول برادران حسن زاده *، عيسي ابيضي **، رامين نامور *** تاريخ دريافت : ٩٦/١٢/٢٦ تاريخ پذيرش :٩٧/٠٤/٢٤ چکيده مداخله دولت و ح ضور ا شخاص سيا سي در هيات مديره ، ميتواند تصميم گيري شرکت و م سير کسـب وکار را متاثر سـازد.
از اين رو، هدف پژوهش حا ضر برر سي تأثير ارتباطات سياسي بر مسئوليت پذيري اجتماعي شرکت با تاکيد بر ميزان رقابت در بازار محصول ميباشــد.
از اين سوال پژوهش حاضر آيا ارتباطات سياسي بر مسئوليت پذيري اجتماعي شرکت با تاکيد بر رقابت بازار محصول در بورس اوراق بهادار تهران تأثير دارد.
هم چنين ، در محيط اطلاعاتي بهبود يافته ، داليوال و همکاران (٢٠١٢) آثار افشاي اطلاعات غيرمالي را مورد بررسي قرار داده و نشان دادند که افشاي مسئوليت اجتماعي شرکت ها با دقت پيش بيني سود تحليل گران مرتبط است و تأثير آن در کشورهاي با جهت گيري ذينفعان و در شرکت هاي با شفافيت مالي کم تر، قويتر است .
فر ضيه دوم : تأثير مثبت ارتباطات سيا سي بر م سئوليت پذيري اجتماعي در شرکت هاي با رقابت بازار محصول بالا، بيشتر است .
از اين رو هدف پژوهش حا ضر بررسي تأثير سياست هاي ارتباطي بر مسئوليت پذيري اجتماعي در شرکت هاي با رقابت بازار محصول است .