چکیده:
در دنیای امروز گردشگری روستایی بهعنوان یکی از بخشهای مهم اقتصادی و راهکاری برای نجات روستا از فقر و مهاجرت در کنار سایر گونههای گردشگری مورد توجه صاحب نظران گردشگری قرار گرفته است. در این راستا خدمات ارائه شده به گردشگران (خدمات اقامتی، رفاهی و...) و کیفیت آن بسیار برجسته است و نظر گردشگران میزان کیفیت خدمات ارائه شده را تعیین مینماید. بخش پاپی در شهرستان خرم آباد به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و برخورداری از طبیعت زیبا، آبشارهای متعدد، جنگلهای بلوط و کوههای برفگیر و چشمههای پرآب یکی از مهمترین مراکز گردشگری روستایی استان لرستان به شمار میرود. هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی میزان شکاف کیفیت خدمات ارائه شده در روستاهای مورد مطالعه با استفاده از تفاوت بین ادراکات و انتظارات گردشگران از خدمات و همچنین اولویتبندی و تقسیمبندی آنها بر اساس عناصر اساسی، عناصر انگیزشی و عناصر عملکردی است. بدینمنظور نظرات 170 نفر از گردشگرانی که روستاهای بخش پاپی را برای گردشگری انتخاب نمودهاند بهصورت مقطعی و به روش در دسترس انتخاب شد و پرسشنامه میان آنها توزیع و تکمیل گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد که از دید جامعۀ نمونه میان عناصر و عوامل طبیعی شکافی میان انتظارات وادراکات گردشگران وجود ندارد، اما در سایر عوامل زیرساختی و زیر بنایی همانند تأسیسات اقامتی، دسترسی به خدمات بهداشتی ودرمانی، امنیت جادهها و... این شکاف قابل مشاهده است؛ همچنین نتایج حاصل از آزمون کانو نشان میدهد که امنیت در مقصد با ضریب رضایت 494/0 مهمترین الزم اساسی، تجربه سبک زندگی جدید و متفاوت از زندگی شهرنشینی با ضریب رضایت 800/0 مهمترین الزام عملکردی و چشم انداز و مناظر طبیعی (مناظر، چشم اندازها، پوشش گیاهی و جانواری) با ضریب رضایت 821/0 مهمترین الزام انگیزشی است.
In today's world of rural tourism as an important economic sectors and a way to save the village from poverty and migrate along with other species of interest to scholar's tourism is tourism. In this regard, the services offered to tourists (accommodation services, welfare, etc.) and its quality is outstanding and tourists determines the quality of services provided. District Papi in the city of Khoramabad due to certain geographic locations and enjoy the beautiful nature, numerous waterfalls, oak forests and mountains of snowy and wet springs one of the most important centers of the province is rural tourism. The aim of this study was to evaluate the quality of services provided in the village's gap between perceptions and expectations of tourists using the services and As well as prioritize and classify them according to the basic elements, and motivational elements of KANO model is yield. For this purpose, 170 comments from tourists who have chosen rural area for tourism Papal cross and was selected by convenience sampling method and was completed questionnaire distributed among them. The results Research show that, among the elements of society and natural factors, there is a gap between expectations and perceptions of tourists, But other factors such as the underlying infrastructure and residential facilities, access to health services, road safety, the gap is visible. Kano model results also show that the landscape and the natural landscape by a factor of 0.821 satisfying the functional requirements, Experience a new and different life styles of urban life by a factor of 0.800 satisfying the performance requirements, communicate and interact with local residents and authentic rural life by a factor of 0.518 satisfaction is the basic requirement.
خلاصه ماشینی:
هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی میزان شکاف کیفیت خدمات ارائه شده در روستاهای مورد مطالعه با استفاده از تفاوت بین ادراکات و انتظارات گردشگران از خدمات و همچنین اولویتبندی و تقسیمبندی آنها بر اساس عناصر اساسی، عناصر انگیزشی و عناصر عملکردی است.
) با ضریب رضایت 821/0 - احساس راحتی و آرامش در مقصد با ضریب رضایت 788/0 - تنوع فعالیتها با ضریب رضایت 776/0 - سیستمهای ارتباطی (تلفن،اینترنت) با ضریب رضایت 765/0 - علائم راهنمایی(نقشه، بروشورها) با ضریب رضایت 665/0 - مراکز اطلاع رسانی گردشگری با ضریب رضایت 335/0 اولویتبندی در گروه الزامات عملکردی: تجربۀ سبک زندگی جدید و متفاوت از زندگی شهرنشینی با ضریب رضایت 800/0 - غذاهای محلی با ضریب رضایت 747/0 - مناسب بودن هزینه و کیفیت کالا و خدمات عرضه شده در مقصد گردشگری با ضریب رضایت 741/0 -ترافیک و شلوغی با ضریب رضایت 718/0 -کیفیت خدمات ارائه شده در تعمیرگاهها (خدمات سرویس اتومبیل) با ضریب رضایت 676/0 - هنر و صنایع دستی با ضریب رضایت 671/0 اولویتبندی در گروه الزامات اساسی - امنیت در مقصد با ضریب رضایت 494/0 - قابلیت دسترسی مقصد ضریب رضایت400/0 - تاسیسات اقامتی ضریب رضایت ضریب رضایت465/0 - حفاظت پلیسی و انتظامی ضریب رضایت441/0 - دسترسی به خدمات درمانگاهی و سلامتی ضریب رضایت412/0 - ارتباط و تعامل با ساکنان محلی با ضریب رضایت 418/0 - پاکیزگی مقصد ضریب رضایت ضریب رضایت400/0 - رفتار دوستانه و مهماننوازی جامعه میزبان ضریب رضایت 353/0 - سنتها آداب و رسوم محلی ضریب رضایت382/0 جدول 5: طبقهبندی عوامل الزامات رضایتمندی گردشگران ردیف پرسشها فراوانی پاسخها در هر طبقه طبقه انتخابی بر اساس فراوانی M اساسی O عملکردی A انگیزشی I بی تفاوتی طبقه انتخابی 1 چشمانداز و مناظر طبیعی (مناظر، چشم اندازها، پوشش گیاهی و جانواری...