چکیده:
این پژوهش با هدف تحلیل اندیشه های تربیتی میشل فوکو فیلسوف پست مدرنیسم انجام شده است. روش تحقیق در پژوهش حاضر توصیفی، تحلیلی بوده و جامعه آماری کلیه کتابها، آثار و مقالات موجود در حوزه تفکر میشل فوکو بوده است. نمونه آن بهصورت کاملا هدفمند، کلیه متون در دسترس بوده است. برای جمع آوری اطلاعات از روش اسنادی و ابزار پژوهش فیش برداری استفاده شد. روش تجزیهوتحلیل دادهها، توصیفی تحلیلی بوده است. یافتههای پژوهش در بعد هدف، روش و محتوی بهترتیب عبارتند از اینکه میشل فوکو هدف آموزش و پرورش را آزادسازی قدرت و خود آفرینی معرفی میکند. در بعد روش، به روش تدریس فعال و پویا و تربیت دانشآموزان نقاد معتقد است؛ و نیز در خصوص بعد محتوی، نتایج نشان داد محتوی باید با توجه به موقعیتها انتخاب شود. و مدیریت این برنامه را صبورانه و تساهلی پیشنهاد میکند
This study aims to analyze the educational ideas of postmodernism philosopher Michel Foucault. The research method in this study was descriptive-analytical and the statistical population has been all the books, works, and articles in Michel Foucault's thinking. The sample has been purposely targeted, all texts available. Documentation method and fisheries research tool were used for data collection. The method of data analysis was descriptive-analytical. The findings of the study in terms of purpose, method and content are as follows Michel Foucault describes the purpose of education as liberating power and self-creation. On the other hand, he believes in the active and dynamic teaching and training of critical students; And as for the content dimension, the results showed that the content had to be chosen according to the situations. And the management of this program recommends it patiently and easily.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ٩ ، شماره ٢ ، شماره پياپي ٤٧، ارديبهشت ١٣٩٩ Rooyesh-e-Ravanshenasi,9(2), 2020 مطالعه و تحليل انديشه هاي تربيتي ميشل فوکو با تاکيد بر هدف ، روش و محتوي The Study and Analysis of Michel Foucault's Educational Thoughts emphasizing on purpose, method and content پروانه مهرجو Parvaneh Mehrjoo Instructor and faculty member of Educational مربي و عضو هيات علمي رشته علوم تربيتي دانشگاه پيام نور واحد حسن Sciences, Payame Noor University, Hassanabad آباد، تهران ، ايران Branch, Tehran, Iran p_mehrjoo@yahoo.
يافته هاي پژوهش در بعد هدف ، روش و محتوي The findings of the study in terms of purpose, method and content are as follows Michel Foucault describes به ترتيب عبارتند از اينکه ميشل فوکو هدف آموزش و پرورش را آزادسازي the purpose of education as liberating power and self- قدرت و خود آفريني معرفي ميکند.
درحالي که تعليم و تربيت مطلوب تر ازنظر آنها آن است که در آن فرهنگهاي ديگر نيز آموخته شود و اصطلاحاتي چون آموزش و پرورش آراء گوناگون يا آموزش و پرورش مرزي را بکار برده و چون دسترسي به حقيقت را مطالعه و تحليل انديشه هاي تربيتي ميشل فوکو با تاکيد بر هدف ، روش و محتوي The Study and Analysis of Michel Foucault's Educational Thoughts emphasizing on purpose, method and ...
در پايان نامه اي با عنوان نقد و بررسي نگرش هاي فلسفي پست مدرنيسم با تاکيد بر آموزش هاي فوکو و دريدا، فرمهيني فراهاني(١٣٨٢) که در دوره دکتري دانشگاه تهران انجام شده است ، مباني انديشه فوکو و استنتاجات کلي آن در حوزه اهداف و محتوا برنامه درسي- مدرسه - انضباط و تنبيه به شيوه بسيار اجمالي مورد بررسي قرار گرفته است .