چکیده:
با نگاهی به تاریخچه معاصر آموزش، مشخص میشود که فراز و نشیبهای زیادی بر آموزش و فرایندهای
یاددهی-یادگیری مترتب بوده است که با گسترش مرزهای دانش و فناوری و همچنین افزایش تقاضای
آموزشی، شیوه های سنتی، پاسخگوی نیازهای روزافزون بشر نمی باشد و به طور حتم آموزش های مجازی
و یادگیری های الکترونیکی با تمام مزایا و معایبشان، می توانند پاسخگوی این نیازها باشند.
در این مقاله، سعی شده است با گسترش دید نسبت به آموزش مجازی و یادگیری های الکترونیکی، مزایا و
محدودیت ها و همچنین فرصت ها و چالش های این نوع آموزش ها را مشخص نموده و چشم اندازی از
آینده آموزش های مجازی را بیان نماییم.
قطع به یقین، آموزش های سنتی نمیتوانند به طور کامل، پاسخگوی نیازهای آموزشی و همچنین گسترش
دهنده آموزش و فرایندهای یادگیری در ابعاد مکانی و زمانی باشند که این مهم به وسیله آموزش های
مجازی و الکترونیکی تا حد قابل توجهی پوشش داده شده است.
در این مقاله با توجه به کلیات و جزئیات مزایا و معایب و فرصت ها و چالش های یادگیری های
الکترونیکی، سعی شده است که نظریات معتبر در زمینه موارد مطرح شده بررسی شود و در نهایت به این
نتیجه خواهیم رسید که آموزشهای مجازی با توجه به تمام خدمات گستردهای که ارائه دادهاند و تمام
می توانند موفقیت بیشتری را متوجه «آموزش های حضوری» کاستی ها و نواقصی که دارند هنوز هم در کنار یکدیگر خواهند بود.
خلاصه ماشینی:
ايران چکيده با نگاهي به تاريخچه معاصر آموزش ، مشخص ميشود که فراز و نشيب هاي زيادي بر آموزش و فرايندهاي ياددهي-يادگيري مترتب بوده است که با گسترش مرزهاي دانش و فناوري و همچنين افزايش تقاضاي آموزشي، شيوه هاي سنتي، پاسخگوي نيازهاي روزافزون بشر نميباشد و به طور حتم آموزش هاي مجازي و يادگيريهاي الکترونيکي با تمام مزايا و معايبشان ، ميتوانند پاسخگوي اين نيازها باشند.
به منظور شکل گيري دانشگاه هاي سنتي به زيرساخت هاي حجيم و پرهزينه و بسيار زيادي نياز است در صورتي که براي ايجاد دانشگاه هاي مجازي، در صورتي که زيرساخت وب مناسبي وجود داشته باشد ميتوان با فضاي فيزيکي کوچکتر و فعاليت پوياتر، اقدامات آموزشي و يادگيري به مراتب بيشتر و آموزش مجازي؛ مزايا و محدوديت ها؛ فرصت ها و چالش ها / ٣٥ وسيع تري را انجام داد.
اگر قصد استفاده از انواع و اقسام محتواهاي مجازي مالتي مديا وجود داشته باشد مطمئنا پهناي باند وسيع و گسترده و امکانات جانبي ديگري نياز است و اگر از انجام اين هزينه صرف نظر گردد، يادگيري و آموزش الکترونيکي محدود به نوشتار و تصاوير ساده ميشود که اين امر خود به خود کيفيت دوره آموزشي را ٤٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره هفتم ، زمستان ١٣٩٨ * * * * * تحت الشعاع قرار ميدهد.