چکیده:
یکی از مهمترین عوامل محیطی در شکلگیری دلبستگی، تجربههای دوران کودکی به ویژه تجربه سوءرفتار کودکی است. این مطالعه با هدف تعیین نقش تجربههای سوءرفتار دوره کودکی در شکلدهی ابعاد دلبستگی در بزرگسالی انجام شد. این پژوهش توصیفی– تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در سال 1394 بودند. در مجموع 385 دانشجو با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. همه آنان پرسشنامه خودگزارشی کودکآزاری (محمدخانی و همکاران، 2003) و پرسشنامه سبکهای دلبستگی (وان آودنهاون و همکاران، 2003) را تکمیل کردند. دادهها با روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند، بین سوءرفتار جسمی، عاطفی، جنسی و غفلت با دلبستگی ایمن رابطه منفی و معنادار وجود دارد. بین سوءرفتار عاطفی با دلبستگی اشتغالخاطر و هراسان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بین سوءرفتار جسمی و جنسی با دلبستگی اجتنابی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. سوءرفتار غفلت با دلبستگیهای ناایمن (اشتغالخاطر، هراسان و اجتنابی) ارتباط معنیداری ندارد. همچنین تجربههای سوءرفتار کودکی به طور معناداری توانستند 15 درصد از تغییرات دلبستگی ایمن، 6/8 درصد از تغییرات دلبستگی اشتغالخاطر، 6/1 درصد از تغییرات دلبستگی هراسان و 5/5 درصد از تغییرات دلبستگی اجتنابی را پیشبینی کنند (01/0≥p). با توجه به نتایج این پژوهش مشاوران و درمانگران باید به این متغیرها توجه کرده و بر اساس آنها برنامههای مناسبی برای ایجاد دلبستگی ایمن و جلوگیری از شکلگیری ابعاد دلبستگی ناایمن طراحی کنند.
One of the most critical environmental factors in the formation of attachment is childhood experiences, especially childhood abuse experiences. This study aimed to investigate the role of childhood abuse experiences on attachment dimensions among adulthood. This study was a descriptive-analytical from correlation type. The statistical population included all university students in the Islamic Azad University of Urmia branch in the 2015 year. Totally 385 students were selected through a random cluster sampling method. All of them completed the childhood abuse experiences questionnaire (Mohammadkhani et al, 2003) and attachment questionnaires (van Oudenhoven et al, 2003). Data were analyzed by Pearson’s correlation and multivariate regression method. Findings showed Physical, emotional, sexual abuse and neglect have a significant negative relationship with secure attachment. Emotional abuse had a significant positive correlation with preoccupied and fearful attachment. Physical and sexual abuse has a significant positive relationship with dismissing attachment. Neglect abuse doesn't have any significant association with insecure attachment dimensions. Also, childhood abuse experiences significantly predicted 15, 8/6, 1/6 and 5/5 percent of the variance of secure, preoccupied, fearful and dismissing attachment, respectively (p≤0/01). According to the findings of this research, counselors and therapists should pay attention to these variables and design appropriate programs to create secure attachment and prevent shaping insecure attachment dimensions.
خلاصه ماشینی:
پيش بيني سبک هاي دلبستگي بزرگسالي از طريق تجارب سوءرفتار در کودکي The Prediction of Adult Attachment Styles through Childhood Abuse Experiences سونيا بادبره Sonia Badbareh M.
This study تعيين نقش تجربه هاي سوءرفتار دوره کودکي در شکل دهي ابعاد دلبستگي aimed to investigate the role of childhood abuse experiences on attachment dimensions among در بزرگسالي انجام شد.
همچنين کاراکوش (٢٠١٢) در پژوهشـي با عنوان ارتباط سـوءرفتار دوران کودکي با ســبک هاي دلبســتگي نوجوانان به اين نتيجه رســيد که بين ســوءرفتار جســمي با ســبک دلبســتگي ايمن ارتباط منفي و معنادار و با دلبسـتگي هراسـان و اشـتغال خاطر ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد.
جدول (٢): ضرايب همبستگي تجربه هاي سوءرفتار کودکي با ابعاد دلبستگي دانشجويان متغير پيش بين / متغير دلبستگي ايمن دلبستگي اشتغال خاطر دلبستگي هراسان دلبستگي اجتنابي ملاک سوءرفتار جسمي 0/02 0/05 -0/13** 0/13** سوءرفتار عاطفي -0/16** 0/27** 0/04 0/12** سوءرفتار جنسي -0/04 -0/02 -0/22** 0/18** سوءرفتار غفلت 0/05 -0/03 0/07 -0/15** 01/0**p≥ 05/0*p≥ طبق يافته هاي جدول ٢، سـوءرفتار جسـمي با دلبسـتگي ايمن ارتباط منفي و معنادار (٠١٣=r) و با دلبسـتگي اجتنابي ارتباط مثبت و معنادار (٠١٣=r) دارد اما با دلبسـتگي اشـتغال خاطر و هراسـان ارتباط معناداري ندارد.
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسـي نقش تجربه هاي سـوءرفتار دوره کودکي در پيش بيني ابعاد دلبسـتگي دانشـجويان انجام شـد.
يافته ديگر پژوهش حاضـر اين بود که سـوءرفتار عاطفي با دلبسـتگي اشـتغال خاطر و هراسـان رابطه مثبت و معنادار داشـت .