چکیده:
یکی از مضامین مهم ادبیات داستانی معاصر، انعکاس فرهنگ مردم است و از آن جا که انسان و زندگی و اندیشه او جزء لاینفک داستان است، بنابراین پیوستگی فرهنگ مردم با انسان هم به این قالب ادبی راه یافته است. بخشی از این فرهنگ مثل آداب و رسوم اجتماعی، مذهبی، پزشکی و خرافی است و بخشی دیگر شامل زبان محاوره و گویشهای محلی، اشعار و ترانهها، ضربالمثلها و بازیها است. شهلا پروین روح و منصوره شریف زاده نویسندگانی هستند که به فرهنگ مردم توجه خاصی داشتهاند، آثار آنها از سویی عرصه به تصویر کشیدن رابطه انسانها با این فرهنگ است که نشان میدهد استفاده بهجا یا نا بهجا از این فرهنگ در پرورش و زندگی انسانها در جامعه داستانی تا حدودی ریشه در جامعه واقعی دارد و از سوی دیگر آشکار میشود که گاهی این مضامین، نقابی است بر اندیشه و نیت پنهانی و درونی نویسنده که به او کمک میکند که شیوه هنرمندانهتر و گاهی پیچیدهتری در خلق اثر داشته باشد. البته با توجه به جنسیت و بینش نویسنده و زمان و مکان وقوع حادثه نحوه انعکاس این مضامین گاهی متفاوت و یا همانند میشود و از این منظر هم قابل بررسی است. ملاک انتخاب نویسندگان جنسیت مشترک، دوره مشترک و برگزیده شدن آثار انتخابی آنها در جشنوارههای متعدد ادبی است.
One of the most important themes of contemporary fiction is the reflection of people's culture, and since human beings and their lives and ideas are integral to the story, so the connection of people's culture with human beings has come to this literary form. Part of this culture is social, religious, medical, and superstitious customs, and part includes conversational language and local dialects, poems and songs, proverbs and games. Shahla Parvin Rouh and Mansooreh Sharifzadeh are writers who have paid special attention to people's culture, their work reflecting the relationship of human beings with this culture. The inappropriate or inappropriate use of this culture in developing and living human beings in fictional societies is partly rooted in real society, and on the other hand it is sometimes apparent that these themes are a cover for the author's innermost thoughts and intentions that help him It makes for a more artistic and sometimes more sophisticated way of creating work. Of course, due to the author’s gender and insight, and the setting of the event, the manner of reflecting these themes differs and resembles ocassionally, and it can be analyzed via this perspective. The criteria of selecting the authors are common sex, period of time, and their works of art chosen in different literary festivals.
خلاصه ماشینی:
شهلا پروين روح و منصوره شريف زاده نويسندگاني هستند که به فرهنگ مردم توجه خاصي داشته اند، آثار آن ها از سويي عرصه به تصوير کشيدن رابطه انسان ها با اين فرهنگ است که نشان مي دهد استفاده به جا يا نا به جا از اين فرهنگ در پرورش و زنـدگي انسـان ها در جامعـه داسـتاني تـا حـدودي ريشـه در جامعه واقعي دارد و از سوي ديگر آشکار مي شود که گاهي اين مضامين ، نقابي است بر انديشـه و نيـت پنهاني و دروني نويسنده که به او کمک مي کند که شيوه هنرمندانه تر و گاهي پيچيده تري در خلـق اثـر داشته باشد.
اولين داستان او، «تخت » نام دارد که در سال ١٣٥٦ در مجلۀ ادبي سخن چاپ شد، اين داستان نويس که از سال ١٣٧٩، با جمعي از داستان نويسان ، به نقد و بررسي آثار داستاني نيز ميپردازد، سال ١٣٨٣ جايزة «پروين اعتصامي» را براي رمان «چنار دالبتي» از آن خود کرده است ، بعضي داستان هاي شريف زاده به زبان هاي ديگر نيز ترجمه و چاپ شده است .
همان گونه که ملاحظه ميشود اشخاص داستان که به نوعي نمود انسان هاي واقعي هستند، يک مقصر ساختگي در ذهن فرض ميکنند و براي دفع آن کنش هايي مثل اسفند دود کردن ، تخم مرغ شکستن و نذر و نياز کردن انجام ميدهند که انعکاس دقيق باورهاي عامه است .