چکیده:
تعاملات هر انسان در طول زندگی خود با میلیونها انسان دیگر، بالقوه حاوی خطرها
و خسارتهایی است که جبران آن، گاه خارج از توان مالی افراد است.بنابراین، بیمه
مسئولیت به عنوان ساز و کاری برای تنظیم روابط اجتماعی مطرح شده است که شناخت و
گسترش آن، تأثیر به سزایی در تقلیل پیامدهای زیانبار حوادث ناگوار وارده به اشخاص
ثالث خواهد داشت.متأسفانه این رشته بیمهای بسیار مهم، در کشور ما چنانکه باید
شناخته شده نیست.در این مقاله ضمن شناسایی مهمترین دلایل رشد ناکافی بیمههای مسئولیت و عوامل
ثأثیرگذار بر فروش این بیمهها، بررسی و راهکارهای توسعه آن نیز ارائه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"برای آنکه مسئولیت مدنی تحقق پیدا کند باید خسارت وارده به فرد یا افراد زیاندیده وجود داشته باشد و شخص متعهد به جبران خسارت وارده به دیگری باشد که این خسارت از نظر قانونی منسوب به وی باشد.
ب)نظریه خطر:بر طبق این نظریه ارتکاب تقصیر شرط مسئولیت مدنی نیست بلکه هر فردی که بر اثر فعالیت خود خطرهایی ایجاد کند و موجب زیان دیگری شود مسئول است و ملزم به جبران خسارت.
بیمه مسئولیت مدنیاز نظر حقوقی بیمه مسئولیت مدنی عقدی است که به موجب آن بیمهگر در ازای دریافت حق بیمه مقرر از بیمهگذار متعهد است که در صورت تحقق خطر موضوع بیمه خسارت وارده به اشخاص ثالث را جبران کند و رابطه زیر بین آنها بر قرار میشود:شکل 1.
رابطه بین بیمهگر و بیمهگذار در بیمههای مسئولیت(به تصویر صفحه مراجعه شود)الف)تأثیر افزایش آگاهی بیمهگذاران بالقوه از مسئولیتهای اجتماعی خود: یکی از مسائل مهم و تأثیرگذار بر خرید کالا یا خدمت احساس نیاز است.
در بیمههای مسئولیت از نظر روانی وقوع خطر و زیان ناشی از تحقق ریسک با احتمال کمتری همراه است به عبارتی، خسارت در مرحله اول به شخص ثالث وارد میشود و سپس بیمهگذار ملزم به جبران آن است.
در یک جمعبندی یافتههای پژوهش انجام گرفته نشان داد که رشد و گسترش بیمههای مسئولیت مستلزم بهرهگیری از فنونی است که با آن بتوان نوع مخاطب را شناسایی، رفتار وی را بررسی و ضمن بخشبندی گروههای مخاطب، راهبردهایی برای افزایش سهم بازار این بیمهها ارائه کرد."