چکیده:
امروزه برندینگ شهری به منزله ابزاری ارزشمند برای شهرهاست تا به گونهای موثر فرصتهای داخلی و خارجی را اداره کرده و آنها را تبدیل به مزیتهای رقابتی نمایند. برندسازی برای شهری مــــــاننـــد اهواز با تمام ویـــژگیهای مذهبی، دفاع مقدس، میراثی، معماری، اقتصادی و کشاورزی و موارد بسیار دیگر، مورد غفلت واقع شده است چرا که این شهر پتانسیلهای بالایی برای حضور همهجانبه در عرصۀ برندسازی شهری و خلق برندی منحصر به فرد برای بهرهمندی از مزیتهای برندینگ شهری دارد، اما هنوز جایگاه مناسب خود را در این مقوله نیافته است و در واقع برند یک هویت گمشده برای این کلانشهر است. بر این اساس، این پژوهش با هدف تحلیل عوامل موثر در شکلگیری تصویر شهر در راستای برندسازی موثر در شهر اهواز انجام گردیده است. این پژوهش به لحاظ روششناسی به صورت توصیفی - تحلیلی است. برای گردآوری دادههای توصیفی از اسناد کتابخانهایی و برای گردآوری دادههای تحلیلی، به روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه از نظرات 40 نفر از کارشناسان و متخصصان حوزۀ برنامه ریزی شهری استفاده شده است. در تحلیل دادهها از مدلهای شبکۀ عصبی پرپسترون چند لایه (NNMP) و همچنین مدل تحلیل تشخیص (DA) استفاده شده است. بر اساس نتایج پژوهش، مشخص شد که اولا نشان کنونی شهر اهواز بر مبنای بنیانهای فرهنگی شکل گرفته است و این موضوع نشان از غلبه مولفههای زبانی، آداب و رسوم منطقه در شناساندن شهر به مناطق اطراف خود دارد. دوما آیندۀ برند شهری به سمت نشان اقتصادی سوق دارد؛ بنابراین برند آینده شهر را باید در نشان اقتصادی شهر جستجو کرد که این امر نیز نیاز به برنامهریزی و پشتیبانی برنامهها در این زمینه دارد.
Analysis factors in the formation of effective branding of the city Case Study: Ahvaz Abstract Today, city branding as a valuable tool for cities to effectively manage internal and external opportunities and turn them into a competitive advantage. Branding for Ahvaz city has all the characteristics of religious, holy, heritage, architecture, economics, agriculture and many other areas, is neglected. Because it has a high potential for ubiquity in city branding and creating unique brand to benefit from the advantages of urban branding but it still does not have its proper place in this issue and the brand identity is lost to this city. This study aimed to analyze the factors affecting the formation of the image of Ahvaz city to create effective branding in this city. The research methodology is descriptive – analytic. Data and information were collected by library and survey methods. In a survey questionnaire has been used and the opinions of 40 experts and specialists in the field of urban planning and urban brand is used. For data analysis Neural network multiple perpestron and Discriminant analysis model has been used. The results showed that: the current symbol in Ahvaz based on cultural foundations formed. This shows the dominance of components of the language, customs and traditions of the region in introducing the city to its surrounding areas. Second, the economy tends to reveal the future of urban brand. So should the economic signs consider as the future brand of the city. It would also need to plan and support programs in this field.
خلاصه ماشینی:
در این راستا یکی از مفاهیمی که در سالهای اخیر توجه زیادی به آن شده و ارتباط مستقیم و روشنی با پیادهسازی بازاریابی در شهرها دارد، مفهوم برندسازی شرکتها و بــازاریابـی سطوح مختلف شرکتهای بزرگ است که بهعنوان یک توسعۀ نظری و عملی از مفاهیم اولیه تصویر شرکتها و هویت سازمانی میباشد (Balmer & greyser, 2003: 33).
بنابراین ایجاد برند شهری به مثابه یک ابزار راهبردی جهت ایجاد مزیت رقابتی یک شهر، به یک کنش مرسوم تبدیل شده است تا از این طریق تاریخ، کیـفیت محل، شیـوه زندگــی و فــرهنگ تبلیغ شود و فرصت، قدرت یا نفوذ شهر در محیط رقابتی افزایش یابد (Zhang & Zhao, 2009: 245)؛ بنابراین از زمانی که رقابت برای سرمایه گذاری داخــلی و کسب درآمد حاصل از گردشگری، شدت یافته است استفاده آگاهانه از روشهای بازاریابی توسط سازمانهای عمومی، نه فقط به عنوان یک ابزار فرعی برای حل مسائل دشوار برنامه ریزی است، بلکه به طور فزاینده، به عنوان یک فلسفه مدیریت شهری نیز به کار میرود (Kotler et al.
در واقع هدف از ایجاد نام تجاری شهر یا برند شهر، ایجاد یک تصویر جذاب برای گردشگران و سرمایهگذاران و نیز تقویت هویت محلی است (Villar, 2018: 33)؛ بنابراین در حال حاضر بسیاری از شهرهای پیشرو در دنیا به اهمیت این موضوع واقف شده و به برندآفریني یا موقعیتیابي مجدد برند خود پرداختهاند.
با توجه به پیشینۀ پژوهش باید گفت که هیچ یک از پژوهشهاي یادشده به تحلیل عوامل مؤثر در شکلگیری تصویر شهر در راستای برندسازی مؤثر شهری در سطح کلانشهر اهواز نپرداختهاند؛ لذا مطالعۀ پیش رو به منظور پر کردن این خلأ انجام گرفته است.