Skip to main content
فهرست مقالات

ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس‌های رتبه‌بندی طیف اتیسم (ASRS) در کودکان با اختلال طیف اتیسم

نویسنده:

نویسنده مسئول:

علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد) (25 صفحه - از 91 تا 115)

چکیده:

در پژوهش حاضر به «ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس‌های رتبه‌بندی طیف اتیسم (ASRS) در کودکان با اختلال طیف اتیسم» پرداخته شد و سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین گردید که آیا مقیاس‌های رتبه‌بندی طیف اتیسم در کودکان با اختلال طیف اتیسم دارای ویژگی‌های روان‌سنجی مطلوب است؟ پژوهش حاضر در حیطه طرح‌های روان‌سنجی جای می‌گیرد. جامعه تحقیق حاضر را تمامی کودکان با طیف اتیسم که به مراکز استثنایی و بیمارستان‌های شهر تهران رجوع کرده‌اند، تشکیل می‌دهند. در این پژوهش با پیروی از روش نمونه‌گیری هدفمند در دسترس تعداد 120 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و از فرم کوتاه 2 تا 5 سال مقیاس‌های رتبه‌بندی طیف اتیسم، استفاده شده است که دارای روایی و اعتبار مطلوب در نسخه اصلی می‌باشد. در نهایت، یافته‌های تحقیق نشان داد که فرم کوتاه 2 تا 5 سال مقیاس‌های رتبه‌بندی طیف اتیسم با استفاده از دو روش آلفا کرانباخ و دو نیمه کردن آزمون با اصلاح اسپیرمن- براون به ترتیب 73/0 و 79/0 بوده که نشان‌دهنده تجانس درونی مطلوب است؛ همچنین، ضریب ثبات در پژوهش حاضر 82/0 به دست آمده که نشان‌دهنده ویژگی تکرارپذیری ابزار مذکور می‌باشد. با استفاده از ضریب همبستگی مشخص گردید که فرم کوتاه 2 تا 5 سال مقیاس‌های رتبه‌بندی طیف اتیسم با مقیاس اتیسم بهر کودکان، 62/0 بوده که نشان‌دهنده روایی همزمان از نوع ملاکی می‌باشد. به منظور بررسی روایی سازه از تحلیل عامل تأییدی استفاده و مشخص گردید با توجه به اینکه تمامی سؤالات با یکدیگر همپوشی بالایی دارد، می‌توان مطرح نمود تمامی 15 سؤال مقیاس‌های رتبه‌بندی طیف اتیسم را باید به‌عنوان یک عامل در نظر گرفت. در نهایت، با استفاده از مدل آماری t دو گروه مستقل مشخص شد که فرم کوتاه 2 تا 5 سال مقیاس رتبه‌بندی طیف اتیسم دارای روایی افتراقی بوده و می‌تواند نشانگان کودکان اتیسم و کودکان هنجاری را تفکیک کند

ص

کلیدواژه ها:

کودکان ،ویژگی‌های روان‌سنجی ،مقیاس‌های رتبه‌بندی طیف اتیسم


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.