چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازیدرمانگری شناختیرفتاری به شیوه گروهی بر کاهش اضطراب پنهان و آشکار دختران 4 تا 12 سال بدسرپرست ساکن در مراکز شبهخانواده در استان تهران انجام گردیدهاست. روش پژوهش حاضر از نوع طرحهای نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه است که در زمره تحقیقات کاربردی قرار دارد. در این پژوهش کودکان 12-4 ساله ساکن در مراکز شبهخانواده بهزیستی با روش نمونهگیری هدفمند، مورد مطالعه قرار گرفتند، گروه نمونه شامل 28 کودک حاضر در مرکز شبه خانواده گل نرگس میباشند که بر طبق پرسشنامه اضطراب اسپنس و اضطراب پنهان و آشکار اشپیل برگر (1970)، دارای سطوحی از اضطراب هستند. ابتدا آزمودنیها به دو گروه 14 نفری گروه گواه و گروه آزمایش به صورت تصادفی تقسیمبندی شدند. سپس پیشآزمون از هر دو گروه انجام شد. گروه آزمایش در طول حدود دو ماه و طی 12 جلسه 90 دقیقهای در بازیدرمانی با رویکرد شناختیرفتاری شرکت داده شدهاند، در حالی که به گروه گواه این آموزش ارائه نشد و دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس بررسی شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهند که استفاده از بازیدرمانی با رویکرد شناختی رفتاری موجب کاهش اضطراب در دختران ساکن در مراکز شبه خانواده میشود. با توجه به نتایج پژوهش فوق به نظر میرسد که بازیدرمانی با رویکرد شناختی رفتاری میتواند به طور چشمگیری در کاهش اضطراب دختران ساکن در مراکز شبه خانواده بهزیستی مورد استفاده قرار گیرد.
Current research has been done to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral game therapy in a group style on reducing hidden and visible anxiety in 4 to 12-year-old girls who are bad-supervised and inhabiting in quasi family centers in Tehran province. The current research method is a kind of semi-pilot plan with pre-exam and post-exam ideas with a control group, which is of that kind of applied research. In this research, 4 to 12-year-old children and inhabiting quasi family centers of well-being centers have been studied by purposive sampling; the sample group includes 28 children present at the Gol Narges quasi family center, which is by SCAS and STAI (1970) and have some levels of anxiety. At first, subjects are randomly divided into two 14-people groups, the control group, and the examination group. Then both groups were given the pre-test. The examination group was taken apart in-game therapy with a cognitive-behavioral approach during two months and 12 sessions each 90 minutes. Whereas this training was not given to the control group, and the covariance test investigated the data. Findings in this research show that using cognitive-behavioral game therapy causes reducing the anxiety in girls residing in quasi family centers. According to the results of this study, game therapy with the cognitive-behavioral approach can be significantly used to reduce the anxiety of girls residing in quasi family centers in Welfare.
خلاصه ماشینی:
چکيده Abstract Current research has been done to investigate the پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي بازيدرمانگري شناختيرفتاري به effectiveness of cognitive-behavioral game therapy in شيوه گروهي بر کاهش اضطراب پنهان و آشکار دختران ٤ تا ١٢ سال a group style on reducing hidden and visible anxiety in 4 to 12-year-old girls who are bad-supervised and بدسرپرست ساکن در مراکز شبه خانواده در استان تهران انجام گرديده است .
In this اين پژوهش کودکان ١٢-٤ ساله ساکن در مراکز شبه خانواده بهزيستي با research, 4 to 12-year-old children and inhabiting روش نمونه گيري هدفمند، مورد مطالعه قرار گرفتند، گروه نمونه شامل ٢٨ quasi family centers of well-being centers have been studied by purposive sampling; the sample group کودک حاضر در مرکز شبه خانواده گل نرگس ميباشند که بر طبق includes 28 children present at the *ol Narges quasi پرسشنامه اضطراب اسپنس و اضطراب پنهان و آشکار اشپيل برگر (١٩٧٠)، family center, which is by SCAS and STAI (1970) and have some levels of anxiety.
Findings in this research show پژوهش نشان ميدهند که استفاده از بازيدرماني با رويکرد شناختي that using cognitive-behavioral game therapy causes reducing the anxiety in girls residing in quasi family رفتاري موجب کاهش اضطراب در دختران ساکن در مراکز شبه خانواده centers.
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي اثر بخشي بازيدرمانگري شناختي رفتاري به شيوه گروهي بر کاهش اضطراب پنهان و آشکار دختران ٤ تا ١٢ سال بدسرپرست ساکن در مراکز شبه خانواده در استان تهران انجام شد و يافته هاي حاصل از پژوهش ، نشان داد که پس از تعديل نمرات پيش آزمون ، بين نمرات پس آزمون ٢ گروه آزمايش و گواه ، تفاوت معني داري وجود داشت .