چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه انواع اعتماد سازمانی با عملکرد برند با نقش میانجی حاکمیت شرکتی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که نمونهای متشکل از 138 شرکت انتخاب شدند و پرسشنامه پژوهش برای تکمیل توسط مدیران ارشد این شرکتها ارسال شد. از این تعداد، 95 پرسشنامه قابل تحلیل بودند. سپس با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس و به کمک مدلسازی معادلات ساختاری رابطه بین متغیرهای پژوهش آزمون شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین اعتماد سازمانی مبتنی بر دانش و شناخت با حاکمیت شرکتی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد؛ اما رابطه اعتماد سازمانی مبتنی بر عقلانیت با حاکمیت شرکتی منفی و معنادار است. رابطه مثبت و معنادار حاکمیت شرکتی با عملکرد برند نیز تأیید گردید. همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد که حاکمیت شرکتی دارای نقش میانجی بین انواع اعتماد سازمانی با عملکرد برند شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.
The purpose of this study is to investigate the relationship between organizational trust types and brand performance with the mediation role of corporate governance in companies admitted to Tehran Stock Exchange. This is an applied research and in terms of method is descriptive- correlational. The statistical population of this research is the companies accepted in Tehran Stock Exchange. A sample of 138 companies was selected and the research questionnaire was completed by senior managers of these companies. Of these, 95 questionnaires were analytic. Then, the relationship between the variables of the research was tested using the SmartPls software and the structural equation modeling. The findings of the research show that there is a positive and significant relationship between knowledge-based trust and identification-based trust with corporate governance, but the relationship between deterrence-based trust and corporate governance is negative. The positive and significant relationship between corporate governance and brand performance was also confirmed. Also, the results of the research show that corporate governance has a mediating role between the types of organizational trust and brand performance of the companies accepted in Tehran Stock Exchange.
خلاصه ماشینی:
یافته های پژوهش نشان می دهد که بین اعتماد سازمانی مبتنی بر دانش و شناخت با حاکمیت شرکتی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد؛ اما رابطه اعتماد سازمانی مبتنی بر عقلانیت با حاکمیت شرکتی منفی و معنادار است .
همچنین نتایج پژوهش نشان می دهد که حاکمیت شرکتی دارای نقش میانجی بین انواع اعتماد سازمانی با عملکرد برند شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است .
لذا در این تحقیق ، عـلاوه بـر بررسـی رابطـه حاکمیت شرکتی با عملکرد برند شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهـادار تهـران، رابطـه انواع اعتماد سازمانی با حاکمیت شرکتی نیز مورد بررسی قرار می گیرد.
این پژوهش از نظر نوع تحقیق ، از آنجایی که قصد دارد نقش میانجی حاکمیت شرکتی در رابطه اعتماد سازمانی و عملکرد برند شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را بررسی نماید، از نوع تحقیقات کاربردی است .
این تحقیق نشان می دهد که رابطه مثبت و معناداری بین حاکمیت شرکتی و عملکرد برند وجود دارد.
با توجه به تأیید رابطه منفی اعتماد مبتنی بر عقلانیت و حاکمیت شرکتی ، به مدیران پیشنهاد می شود زمینه های ایجاد این نوع اعتماد سازمانی را در بین کارکنان از بین ببرند.
Designing a Brand Performance Model Based on Brand Equity from a Customer Viewpoint in the Iranian Banking System (Case Study: Selected Branches of State Banks in Tehran).
Influence of corporate governance and market orientation on new product preannouncement: evidence from Taiwan’s electronics industry.
B. Trust in relationships: a model of development and decline, in Bunker, B.