چکیده:
هدف این پژوهش تعیین تأثیر میانجی گری بهزیستی معنوی دانش آموزان در رابطه بین هوش معنوی والدین و معلمان با شادکامیدانش آموزان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان (دختر و پسر) کلاس پنجم و ششم ابتدایی شهر شیراز در سال تحصیلی 97-96 بود. نمونه پژوهش به شیوه نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. معلمان و والدین به پرسشنامه هوش معنوی کینگ (King, 2008) و دانش آموزان به پرسشنامه های بهزیستی معنوی پالوتزین و الیسون (Paloutzian and Ellison,1991) و شادکامی اکسفورد(Oxford, 2002) پاسخ دادند. روایی و پایایی ابزارها محاسبه و مطلوب بدست آمد. سؤالات پژوهش با استفاده از نرم افزار AMOS22 تحلیل شدند. نتایج تحلیل های آماری نشان داد هوش معنوی معلمان و والدین هر دو بر بهزیستی معنوی دانش آموزان تأثیر معنی دار دارد. همچنین هوش معنوی معلمان و والدین هر دو بر شادکامیدانش آموزان تأثیر معنادار نشان داد. علاوه بر این بهزیستی معنوی دانش آموزان بر شادکامیآن ها نیز تأثیر مثبت و معنی داری نشان داد. نتایج تحلیل میانجی نشان داد که اثر غیر مستقیم هوش معنوی معلم بر شادکامیدانش آموز معنی دار بود. هم چنین نتایج نشان داد که اثر غیر مستقیم هوش معنوی والدین بر شادکامیدانش آموز نیز معنی دار بوده است. درنهایت یافته های بدست آمده حاکی از تأثیر معنویت افراد تأثیرگذارهمچون معلمان و والدین بر بهزیستی معنوی دانش آموزان و همچنین شادکامی آنان است ونتایج لزوم توجه به معنویت در زندگی را مورد تأیید قرارداد.
The purpose of this study was to determine the mediating effect of school students’ spiritual well- being in the relationship of the spiritual intelligence of parents and teachers with the students’ happiness. The research was of descriptive- correlational design and its statistical population included all school students (male and female) in the fifth and sixth grade of elementary school in Shiraz city in the school year 2017- 2018. The research sample was selected through systematic random sampling. The teachers and parents responded to King’s Spiritual Intelligence Self Report Inventory (2008) and the student responded to Spiritual Well- Being Questionnaire by Paloutzian and Ellison (1991) and Oxford Happiness Questionnaire (2002). The calculations demonstrated the reliability (Cronbach’s alpha) of the tools used. The research hypotheses were analyzed using SPSS 23 and AMOS22 software. The results showed that the effect of spiritual intelligence of teachers and parents on students’ spiritual well- being was significant. Also, the effect of spiritual intelligence of teachers and parents on students’ happiness was significant. The results showed that students’ spiritual well- being had a positive and significant effect on their happiness. The results of mediation analysis showed that the indirect effect of teacher’s spiritual intelligence on student happiness was significant. Moreover, the results indicated that the indirect effect of parent’s spiritual intelligence on student happiness was also significant. Finally, the findings indicated the effect of spirituality effective people such as teachers and parents on students’ spiritual well- being as well as their happiness and confirmed the need to pay attention to spirituality in life.