چکیده:
در پژوهش حاضر، برای دستیابی به الگوی شخصیتی و رفتاری «معلمان الهام بخش» در حوزه تربیت اسلامی، براساس چهار مؤلفۀ اولیه یعنی «وجهۀ علمی، شخصیت اخلاقی، نفوذ کلام و شاگردپروری»، جستجویی در احوالات شماری از مربیان حوزوی ایران در عصر معاصر صورت پذیرفت که در نهایت محمدحسین نایینی، محمدحسین طباطبایی و مرتضی مطهری، به جهت شواهدی که حکایت از وجود مؤلفههای فوق در ایشان داشت، مورد گزینش نهایی قرار گرفتند. در ادامه، منابع مکتوب حول شخصیت این معلمان مطالعه گردید و با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون، شصت و هشت خرده مضمون بازیابی شد. در گام بعدی، خردهمضمونها در قالب دوازده مضمون سازماندهنده و سه مضمون فراگیر «سلوک فردی، سلوک اجتماعی و سلوک تعلیمی» دسته بندی گردید.
یافته های این پژوهش شامل خصوصیات و ویژگیهای ارائه شده در قالب شبکه مضامین، الگویی از سلوک و منش «معلم الهامبخش» را ارائه نموده است.
Inspiring teachers are those who, in addition to the normal activities for achieving educational goals, have found the ability to create valuable and lasting effects in their students, and thus remain as an unforgettable memorial in their students' lives. They fulfill their professional duties in the best way by fostering Virtuous and honest students. In this research, in order to achieve the personality and behavioral pattern of Inspiring teachers in the field of Islamic education, based on the four primary components of "scientific reputation, moral character, penetration of the word and bringing up apprentice", a search on the attitudes of a number of Iranian instructors in the contemporary era was completed and finally, Mohammad Hosein Nayini, Mohammad Hossein Tabatabaee and Morteza Motahhari were selected. Subsequently, the books and written works about the character of these three teachers were studied again and coded by the researchers, and using the method of thematic analysis, sixty nine sub-themes were recognized. In the next step, sub-themes were categorized into twelve organizing themes and three broad themes, namely individual conduct, interpersonal conduct, and educational conduct. The findings of this research, including the characteristics and features presented in the framework of the thematic networks, introduces a pattern of conduct and the style of "inspiring teacher".
خلاصه ماشینی:
بازشناسي الگوي «معلم الهام بخش » مبتني بر احوالات سه معلم برجستۀ ايران معاصر محمدحسين ناييني ، محمدحسين طباطبايي و مرتضي مطهري فاطمه رمضاني * ** محمدحسين حيدري *** رضاعلي نوروزي چکيده در پژوهش حاضر، براي دستيابي به الگوي شخصيتي و رفتاري «معلمـان الهـام بخـش » در حـوزه تربيت اسلامي ، براساس چهار مؤلفة اوليه يعني «وجهة علمي ، شخصيت اخلاقـي ، نفـوذ کـلام و شاگردپروري »، جستجويي در احوالات شماري از مربيان حوزوي ايران در عصر معاصر صـورت پذيرفت که درنهايت محمدحسين ناييني ، محمدحسين طباطبايي و مرتضـي مطهـري ، بـه جهـت شواهدي که حکايت از وجود مؤلفه هاي فوق در ايشان داشت ، مورد گزينش نهايي قرار گرفتند.
يافته ها پيش از پرداختن به جدول ويژگي و مضـامين آقايـان نـاييني ، طباطبـايي و مطهـري ، گفتنـي اسـت خصوصيات يافته شده براي علامه محمدحسين طباطبايي حاصل مطالعه و پژوهش در کتب پـيش روست : يادها و يادگارها از علي تاجديني (منبع ١)؛ يادنامه مفسر کبير استاد علامه طباطبـايي اثـر جمعي از نويسندگان (منبع ٢)؛ سيره علمي و عملي علامـه سيدمحمدحسـين طباطبـايي بـه قلـم حسن اردشيري لاجيمي (منبع ٣)؛ مرزبان وحي و خرد حاصل پژوهشي از دفتر تبليغات اسـلامي (منبع ۴)؛ علامه طباطبايي : ميزان معرفت به قلـم احمـد لقمـاني (منبـع ۵)؛ تماشـاي فرزانگـي و فروزندگي اثر علامه مصباح يزدي (منبع ۶)؛ مهر تابان از محمدحسين حسيني طهراني (منبـع ٧)؛ سيري در سيره علمي و عملي علامه طباطبايي از نگاه فرزانگان به قلم مرادعلي شـمس (منبـع ٨)؛ کتاب هزارويک کلمه اثر حسن حسن زاده آملي (منبع ٩)؛ شمس الوحي تبريزي اثر عبدالله جوادي آملي (منبع ١٠)؛ کتاب عارفان مسلمان و شريعت اسلام به قلم علـي آقـانوري (منبـع ١١)؛ مقالـۀ «زندگي نامه علامه طباطبايي » به قلم عبدالباقي طباطبايي (منبع ١٢).