چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر روش تصحیح نارساخوانی دیویس بر عملکرد قرآن خواندن دانشآموزان سال پنجم دبستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 95−96 بود. روش پژوهش آزمایشی و روش اجرای آن بهصورت پیشآزمون−پسآزمون با گروه کنترل بود. برای انتخاب نمونه پژوهش، از طریق شیوۀ نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، نمونهای به حجم 30 نفر انتخاب و سپس بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. ابزار پژوهش مقیاس هوشی وکسلر و مقیاس محقق ساخته عملکرد قرآن خواندن بود. جلسات آموزشی روش دیویس در هشت هفته (هر هفته دو جلسه) و در جلسات 45 دقیقهای فقط برای گروه آزمایش اجرا شد. یافتههای پژوهش نشان داد با در نظر گرفتن نمرات پیشآزمون بهعنوان متغیرهای همپراش، روش تصحیح نارساخوانی دیویس بر سرعت خواندن (001/0=P)، صحت خواندن (001/0=P)، درک خواندن (018/0=P) تأثیر معنیداری داشته است. با توجه به این نتایج، میتوان نتیجه گرفت که روش تصحیح نارساخوانی دیویس موجب بهبود سرعت، صحت و درک خواندن قرآن دانشآموزان سال پنجم دبستان شهر اصفهان میشود. با توجه به این نتایج، میتوان از این روش در مراکز آموزشی و درمانی بهره گرفت.
This research conducted with the aimed of Davis Dyslexia Correction Method on quran reading performance of fifth grade elementary students. The research method was experimental and its method was pre-test-post-test with control group. To select a research sample, a sample of 30 individuals was selected through multistage cluster sampling method and then divided into two groups of 15 experimental and control groups randomly. The research tool was Wechsler's intelligence scale and the researcher-made scale of the Quran reading function. Davis's training sessions were conducted for eight weeks (two weeks each week) and 45 minutes for the experimental group only. The findings of the study showed that Davis's dyslexic dysfunction correction method was significantly effective in reading speed, reading accuracy, reading comprehension. According to these results, it can be concluded that Davis's dyslexic correction method improves the reading performance of the Qur'an of the fifth grade elementary students. According to these results, this method can be used in educational and therapeutic centers.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي پژوهش نشان داد با در نظر گرفتن نمـرات پيش آزمون به عنوان متغيرهاي هم پراش ، روش تصحيح نارساخواني ديويس بـر سـرعت خوانـدن (٠٠٠١=P)، صحت خواندن (٠٠٠١=P) و درک خواندن (٠٠١٨=P) تأثير معني داري داشـته است .
با توجه به اين نتايج ، مي توان نتيجه گرفت روش تصحيح نارساخواني ديويس موجب بهبود سرعت ، صحت و درک خواندن قرآن دانش آموزان سال پنجم دبستان شهر اصـفهان مـي شـود.
نتـايج پـژوهش لاي وال ٧ (٢٠١٠) با استفاده از راهبردهاي ديويس جهت تصحيح نشانه هاي نارساخواني نشان داد مشاوره موقعيت يابي ديويس در اصلاح مشکلات ادراک ديداري و بهبـود مهـارت هـاي خوانـدن و نوشتن و تسلط نمادين در بازشناسي و تصحيح وارونه سازي واژه ها به دانش آموزان داراي مشکلات خواندن کمک ميکند.
بر اين اساس مسـئله اصـلي پـژوهش ايـن اسـت کـه آيـا روش تصـحيح نارساخواني ديويس بر عملکرد خواندن قرآن دانش آموزان مقطع پنجم ابتدايي تأثير دارد؟ هدف کلي پژوهش ١.
بررسي تأثير روش تصحيح نارساخواني ديويس بر درک خواندن قرآن دانش آموزان سال پنجم دبستان شهر اصفهان در سال تحصيلي ٩۵−٩۶.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همان طور که نتايج جدول نشان مي دهد، بـا در نظـر گـرفتن نمـره هـاي پـيش آزمـون بـه عنـوان متغيرهاي هم پراش ، تفاوت بين عملکرد خواندن شـامل سـرعت خوانـدن (P)، صـحت خواندن (P)، درک خواندن (P) در دو گروه آزمايش و کنترل معني دار است .
Borger-Smith (2009), “Davis Program Average Reading”, Gains, Retrieved June 26, 2010 from Dyslexia, the Gift.