چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه بر موفقیت کارآفرینانه بنگاههای دانشبنیان با توجه به نقش تعدیلگر بازارگرایی است. تحقیق حاضر ازمنظر هدف، کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات، آمیخته (در فاز اول روش دلفی و در فاز دوم روش توصیفی-همبستگی) است. جامعه نمونه این پژوهش در روش دلفی، 30 نفر از خبرگان آگاه به موضوع (در قالب دو پانل 15 نفره) شامل اساتید، کارآفرینان و کارشناسان فعال با روش نمونهگیری گلوله برفی برای جامعه نمونه این پژوهش در روش دلفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامهای که محقق تنظیم کرده است و برای آزمون مدل نیز از روش توصیفی-همبستگی با جامعهی نمونهای شامل 180 کسبوکار دانشبنیان مستقر در مرکز تحقیقاتی اصفهان که با روش نمونهگیری غیر احتمالی(در دسترس) انتخاب شده بودند، استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها در این فاز نیز پرسشنامه استاندارد(برای ابعاد آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و بازارگرایی) و محقق ساخته شده (برای موفقیت کارآفرینانه) بوده است. نتایج حاصل از تحلیل دادهها با نرمافزار Smart PLS2 نشان میدهد که آمیخته بازاریابی کارآفرینانه بر موفقیت کارآفرینانه شرکتهای دانشبنیان تأثیر مثبت و معناداری داشته است. علاوه بر این، بازارگرایی نقش تعدیلگر بین دو متغیر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و موفقیت کارآفرینانه در این کسبوکارها دارد.
Knowledge-Based Enterprises has a key role in developing a knowledge-based economy. The importance of maintaining these companies in competitive environments has made marketing as a vital component for them, and the success of a marketing system requires selecting the right combination of marketing mix variables, therefore this fact marks in the entrepreneurial marketing mix for knowledge-based companies. On the other hand, need for market advice and use for marketing decisions and activities, the concept of market orientation for these businesses is important. Therefore, the main objective of this research is to investigate the effect of the entrepreneurial marketing mix on the entrepreneurial success of knowledge-based firms in viewpoint of the moderating role of market orientation. This research is descriptive survey. The population of this research is Delphi method is knowledgeable experts, which 30 experts have been selected with using a judgment-snowball sampling method. To test the model, the sample population consisted of 180 knowledge-based businesses located in Isfahan Research Center, that selected by available sampling method. Questionnaire was used for data collection. Its validity was evaluated by experts and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha and composite reliability. The results of data analysis with Smart Pls 2 indicate that the entrepreneurial marketing mix has a positive and significant effect on the entrepreneurial success of knowledge-based companies. In addition, the results showed that market orientation has a moderating role between the two variables of entrepreneurial marketing mix and entrepreneurial success in these businesses.
خلاصه ماشینی:
کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه کاشان تاریخ دریافت : ١٣٩٨/١٢/١٤ تاریخ پذیرش : ١٣٩٩/٣/١٨ چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه بر موفقیت کارآفرینانه بنگاه های دانش بنیان با توجه به نقش تعدیل گر بازارگرایی است .
نتایج حاصل از تحلیل داده ها با نرم افزار Smart PLS٢ نشان میدهد که آمیخته بازاریابی کارآفرینانه بر موفقیت کارآفرینانه شرکت های دانش بنیان تأثیر مثبت و معناداری داشته است .
در این راســتا توجه به نقش بیبدیل اســتفاده درســت از بازاریابی کارآفرینانه و توجه خاص به ایجاد ارزش ویژه برای مشـــتریان ؛ که تاکنون کمتر موردتوجه قرارگرفته اســـت ؛ میتواند بنگاه های کارآفرین را همیشــه یک گام جلوتر از کســب وکارهای ســنتی که معمولاً دارای ســرمایه های بیشتری هستند قرار داده و موفقیت کسب وکار کارآفرینانه راتضمین نماید.
اسماعیل و زینول ٣ (٢٠١٨) در تحقیق خود بعد از ارائه مدلی برای آمیخته بازاریابی کارآفرینانه ، توجه به ابعاد آن را باعث بهبود موفقیت شـــرکت ، بهبود رقابت پذیری و ارضـــای نیازهای بازار دانســـته اند؛ همچنین ، آیاندا و آدفمی ٤ (٢٠١٢) معتقدند اقدامات آمیخته بازاریابی کارآفرینانه در کســـب وکارهای کوچک و متوســـط کارآفرین ، 1 Kohli & Jaworski 2 Narver & Slater 3 Ismail & Zainol 4 Ayanda & Adefemi موفقیت در ســـرمایه گذاریها را تضـــمین کرده و باعث عملکرد موفقیت آمیز بازاریابی در این شرکت ها میشود.
Marketing Mix Practice as a Determinant of Entrepreneurial Business Performance, International Journal of Business and Management, 7(1), 205-213.