چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش برنامة درسی پنهان در دینداری ازدیدگاه معلمان ابتدایی شهرستان مسجدسلیمان در سال تحصیلی1396-97 انجام شدهاست. پژوهش ازنوع کاربردی و ازلحاظ روش توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری به تعداد 372 و 215 نفر برای نمونة آماری بهروش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد. پرسشنامههای استاندارد برنامة درسی پنهان تقیپور و غفاری (1388) و دینداری خدایاریفرد و همکاران (1388) با ضریب پایایی 91/. و 95/. بهترتیب برای گردآوری دادهها استفاده شد. درخصوص روایی پرسشنامهها ازنظر متخصصان و برای تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان میدهد مؤلفههای برنامة درسی پنهان (ساختار فیزیکی مدرسه، جوّ اجتماعی مدرسه، روابط موجود در مدرسه، فناوری اطلاعات و ارتباطات و سازکار تشویق و تنبیه) با دینداری رابطة مثبت و معنادار دارند. نتایج همچنین نشان میدهد 7/35 درصد از تغییرات دینداری ناشی از تأثیر مؤلفههای برنامة درسی پنهان است.
The purpose of this study was to investigate the role of hidden curriculum in religiosity from the viewpoint of elementary teachers in Masjed Soleiman province in the academic year 2017-2018. This research is considered as applied and descriptive-correlational. The statistical population was 372 people and 215 people were selected through multistage random sampling. Standard questionnaires of Hidden Curriculum of Taghipour and Ghaffari (2009) and Dindari Khodayari Fard et al (2009) with reliability coefficient of 0.91. And 0.95 were used to collect data. The validity of the questionnaires was evaluated by experts, and Pearson correlation and regression tests were used for data analysis. Findings show that the components of hidden curriculum (school physical structure, school social atmosphere, Social relationships in School, information and communication technology, and encouragement and punishment mechanisms) have a positive and significant relationship with religiosity. The findings also show that 35.7% of the religiosity changes are due to the influence of hidden curriculum components.
خلاصه ماشینی:
مهرمحمدي و امين خندقي (١٣٨٨) علاوه بر اين ، ميگويند ميلر (١٩٨٣) در معرفي ديدگاه هاي تربيتي خود تلاش کرده است تا در قالب برنامۀ درسي معنوي ٢ب١ه معنوي کردن آموزش وپرورش بپردازد که نويدبخش 3-Curriculum 4-Curriculum as Field of Study 5-Beauchamp 6-Interdisciplinary 7-Goodlad 8-Klein 9-Hameyer 1 -Wraga and Hlebow0itsh 1 -Miller & Eisner 1 1 -Spiritual Curriculu2m 87 احياي ارزش هاي معنوي است .
پژوهش نوروزي (١٣٨٨)، با عنوان «تأثير برنامۀ درسي پنهان در رفتار انضباطي دانش آموزان ازديدگاه مديران و معلمان مدارس ابتدايي ناحيۀ ٣ شهر شيراز»، نشان داد که بين نظر معلمان و مديران دربارة 98 تأثير عوامل ساختار سازماني و فيزيکي مدرسه تفاوت معناداري وجود دارد؛ حال آنکه درخصوص دو عامل کنش متقابل افراد و جو اجتماعي مدرسه ، تفاوت به دست آمده معنادار نبوده است .
برخي ديگر از پژوهشگران (مارگوليس ، ٢٠٠٠؛ برنگهون ،٥٥ ٢٠٠١؛ کونيزکا،٥٦ ٢٠١٣؛ استفن ،٥٧ ٢٠٠٩؛ شاريفا،٢٠١٠٥٨) به بررسي تأثير برنامۀ 4 -Marlow & Minehi5ra 4 -Lempp & Seale 6 4 -Fizroy 7 4 -Chikeung 8 4 -Doganay 9 5 -Reddish 0 5 -Gabergolia & Othe1rs 5 -Guskey 2 5 -Konieczka 3 5 -Margolis 4 5 -Bergenhennegouw5en 5 -Konieczka 6 5 -Stephen 7 100 درسي پنهان بر محتوا و تصاوير کتاب هاي درسي پرداختند.
صباحيزاده و همکاران (١٣٩٣)، بيعت زاده (١٣٩٢) و حيدري (١٣٩١)؛ نوروزي (١٣٨٨) و اسديان و مقدم (١٣٩٤) نيز گزارش کرده اند که برنامۀ درسي پنهان و مؤلفه هاي آن (جو اجتماعي مدرسه ، ساختار سازماني مدرسه و کنش متقابل ميان معلم و دانش آموز) بر تربيت ديني اثرگذار است .