چکیده:
به اعتقاد برخی از کارشناسان، یکی از عوامل اصلی یادگیری ضعیف زبان انگلیسی در مدارس دولتی ایران، وجود ضعف هایی در حوزه تربیّت معلّم بوده است؛ بدین منظور از سال 1391 برنامه درسی جدید تربیّت معلّم زبان انگلیسی در دانشگاه فرهنگیان طراحی و اجرا شد. هدف از مطالعه حاضر این بود که در راستای بهبود وضعیّت آموزش زبان انگلیسی در کشور به بررسی ابعادی از این برنامه بپردازد که نیازمند اصلاح، تغییر، و یا ابقاء می باشند. مدل ارزیابی برنامه تربیّت معلّم زبان دوّم ریچاردز (1998) نیز جهت تحلیل این برنامه انتخاب شد. پژوهش از طریق تحلیل موادّ درسی و با جمعآوری دادهها از 150 دانشجومعلّم مرد و زن و 5 نفر از اساتید از طریق پرسشنامه و مصاحبه انجام شد. نتایج نشان داد که این برنامه دارای نقاط قوّت بسیاری از جمله تأکید ویژه بر نظریههای آموزش زبان، مهارتهای تدریس، مهارتهای ارتباطی، و دانش موضوعی میباشد، امّا کاستیهایی هم وجود دارد. از آن جمله، نظارت دقیقی بر حسن اجرای واحد تدریس عملی در مدارس وجود ندارد؛ تدابیر خاصّی برای مشارکت دادن دانشجومعلّمان در اجتماعات علمی معلّمان زبان انگلیسی کشور اندیشیده نشده است؛ آموزش مهارتهای گفتاری- شنیداری، نیازمند زمان بیشتری می باشد؛ و اینکه، دانشجومعلّمان، نیازمند آشنایی بیشتری با مهارتهای استدلال تعلیمی و عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر یادگیری زبان دوّم هستند.
Many experts believe that one of the main causes of ineffective language learning in Iranian state schools has been inefficient teacher education. As a result, a new curriculum for English language teacher education has been in place in Farhangian University since 2012. This study aimed to examine some aspects of the curriculum that needed to be improved, changed and/or maintained in order to help improve English language teaching in Iran. The evaluation framework of second language teacher education developed by Richards (1998) was employed as a guideline for analying the curriculum. The research was conducted through a course material analysis and the data was collected through questionnaires and interviews from 150 male and female teacher-students and 5 teacher educators. The results revealed that the programme has many advantages including its special emphasis on language teaching theories, teaching skills, communication skills and subject matter knowledge. However, there were some shortcomings, namely lack of close supervision of the practicum at schools, no pre-thought policies for teacher-students participation in English teachers' communities of practice, insufficient time allotted to teaching conversational skills and more consciousness-raising activities for teacher-students in terms of pedagogical reasoning skills and the influential socio-cultural factors in second language learning.