چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان به کارگیری مؤلفه های هوش در محتوای کتاب زیست شناسی دهم و اثر بخشی تدریس مبتنی بر آن صورت گرفته است. در بخش تحلیل محتوا تمام محتوای کتاب شامل متن، شکل و فعالیت در مقوله های معین نشانه گذاری و بررسی شد. برای بررسی میزان اثربخشی تدریس مبتنی بر انواع هوش در پیشرفت تحصیلی از روش شبه آزمایشی استفاده شد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه دهم شهر تهران و نمونه آماری شامل 2 کلاس 24 نفری بود. ابزار اندازه گیری پیشرفت تحصیلی، آزمون محقق ساخته 16 سوالی بود که روایی صوری سؤالات مورد تأیید اساتید حوزه زیست شناسی قرار گرفت. طرح به صورت پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه شاهد و آزمایش انجام شد. نتایج تحلیل محتوا نشان می دهد که در این کتاب ، بیشتر به هوش کلامی-زبانی و در مرتبه بعدی به هوش منطقی-ریاضی توجه شده است. همچنین میزان استفاده از مؤلفه های هوش در قالب های ارائه محتوا و میزان کاربست آنها در فصول مختلف کتاب به یک اندازه نیست. نتایج تدریس بر اساس هوش های چندگانه نشان می دهد گروه آزمایش در مقایسه با گروه شاهد نمرات بالاتری کسب کردند که نشان از مؤثر بودن مداخله آزمایشی دارد.
خلاصه ماشینی:
با توجه نقشی که انواع هوش های در رشد دانش آموزان دارند و به دلیل تفاوت های فردی موجود بین دانش آموزان باید مطالب درسی طوری ارائه شوند که تمام دانش آموزان با هوش های مختلف قادر به Multiple Intelligences درک آن باشند پس تألیف کتب درسی که محتوایی بر اساس این تئوری داشته باشند ضروری به نظر می رسد (یوسفی قصابسرایی و خزایی،1391).
در این پژوهش، محتوای کتاب زیست شناسی پایه دهم بر اساس میزان کاربست مؤلفه های هوش چندگانه گاردنر مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.
تحلیل محتوا سوال اصلی اول آیا میزان استفاده از مقوله های هوش در کتاب زیست شناسی دهم به یک نسبت است؟ در جدول 1 محاسبه 2 مربوط به فرضیه اصلی پژوهش آورده شده است.
آیا میزان استفاده از هر یک از مؤلفه های هوش های چندگانه در قالب های ارائه محتوای کتاب زیست شناسی دهم به یک نسبت است؟ با توجه به نتایج جدول 3، که مربوط به دومین فرضیه فرعی پژوهش است ، مقدار 2 با درجه آزادی 12 در سطح خطا پذیری (≤0.
آیا میزان کاربست قالب های ارائه محتوا در کتاب زیست شناسی دهم به یک اندازه است؟ در جدول 5 محاسبه 2 مربوط به چهارمین فرضیه فرعی پژوهش آورده شده است.
5. بحث و نتیجه گیری هدف ار این پژوهش تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دهم و بررسی تأثیر روش تدریس مبتنی بر هوش های چندگانه می باشد.
شماره 16 ص 189-200 Owolabi Okebukola Özdemir Güneysu Tekkaya Johnson Coskungonullu Douglas Burton Durham 3) زارعی زوارکی، اسماعیل و جعفرخانی، فاطمه .