چکیده:
هدف از مقاله حاضر، معرفی رویکرد آینده پژوهی در برنامه درسی و اهداف و نقش آن برای مدیران و معلمان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت می باشد.به دلیل سیاست گزاری و برنامه ریزی های آینده نگرانه در آموزش و پرورش با در نظر گرفتن ابعاد مختلف تربیت و همچنین پیش بینی هوشمندانه مسائل و چالش ها و تهدیدات پیش رو، امری ضروری است. این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی صورت گرفته و از مطالعات و تحقیقات پیشین صاحب نظران و پژوهشگران استفاده شده است و نگارندگان توانسته اند به نظرات و مطالب جدیدتری دست یابند و نتایج بدست آمده عبارتند از: آینده پژوهی رویکردی است که در برنامه ریزی درسی تعلیم و تربیت نوین لازم و ضروری می باشد و باید نگرش معلمان، مدیران و حتی دانش آموزان در دوره های تحصیلی و والدین نسبت به تحولات در آینده عوض شود و برنامه درسی و مطالب را طوری تدوین نمایند که دانش آموزان با تفکر خلاق به بار آیند و پیش بینی های لازم را برای تغییر در آینده مهیا نمایند و پژوهش محورانه جهت رفع مشکلات آینده عمل نمایند و آینده پژوهی جزء لاینفک برنامه های اجرایی مدارس باشد.
First author: Reza Khalifeh Second author: Mostafa Khalifeh First author's position: elementary teacher Second author's position: Executive manager of School Email: reza khalifeh9292@gmail.com Khalifeh224@yahoo.com Abstract The purpose of this paper is to introduce the approach of future studies to the curriculum and its objectives and roles for managers and teachers and practitioners of education. Because of the future planning and planning of education in the context of different dimensions of education, as well as intelligent prediction of the issues, challenges and threats ahead,this is essential .This paper has been done by descriptive and analytical method and using previous studies by scholars. Writers have been able to find new ideas and content. The results are: Future studies is an approach that is essential in the design of new education curriculum, and the attitude of teachers, administrators, and even students in curricula and parents should be changed to future developments, and curriculum and content are formulated in such a way that students come up with creative thinking and provide predictions for future change, and resource-oriented research will work to resolve future issues and futures studies will be an integral part of school executives' programs.
خلاصه ماشینی:
این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی صورت گرفته و از مطالعات و تحقیقات پیشین صاحب نظران و پژوهشگران استفاده شده است و نگارندگان توانسته اند به نظرات و مطالب جدیدتری دست یابند و نتایج بدست آمده عبارتند از: آینده پژوهی رویکردی است که در برنامه ریزی درسی تعلیم و تربیت نوین لازم و ضروری می باشد و باید نگرش معلمان، مدیران و حتی دانش آموزان در دوره های تحصیلی و والدین نسبت به تحولات در آینده عوض شود و برنامه درسی و مطالب را طوری تدوین نمایند که دانش آموزان با تفکر خلاق به بار آیند و پیش بینی های لازم را برای تغییر در آینده مهیا نمایند و پژوهش محورانه جهت رفع مشکلات آینده عمل نمایند و آینده پژوهی جزء لاینفک برنامه های اجرایی مدارس باشد.
آینده پژوهی در برنامه درسی تعلیم و تربیت می تواند در آمادگی و مجهز شدن دست اندرکاران به ویژه مدیران، معلمین و دانش آموزان و دانشجویان در برابر آینده، کسب نمای کلی از آینده های در حال ظهور و درک زود هنگام خطرات و هشدارها و کسب موفقیت و برتری در رقابت های جهانی و مهم تر از همه ی عوامل ذکر شده، سازگاری با تغییرات و کسب موقعیت در قلب روندها و مسیر تغییرات و کسب ایده درباره برنامه ریزی انواع سرمایه گذاری ها( اطلاعاتی، نیروی انسانی و تکنولوژی آموزشی و بودجه آموزشی) برای بدست آوردن منافع موجود و رسیدن به قابلیت های شایسته افراد یک جامعه در جهت یک زندگی سالم می باشد.