چکیده:
هدف این مطالعه بررسی نگرش کودکان و نوجوانان، والدین و مربیان در خصوص ورزش و فعالیت بدنی بود. این مطالعه به روش کیفی با رویکرد تحلیل محتوا انجام گرفت. به این منظور دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمهساختارمند با 12 ورزشکار کودک و نوجوان، هشت والد و پنج مربی در شهر اصفهان جمعآوری شد. همۀ مصاحبهها ضبط و سپس بهصورت متن پیادهسازی و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تجزیهوتحلیل شدند. یافتههای پژوهش در دو طبقۀ انگیزش درونی و بیرونی قرار داده شدند. عوامل انگیزشی درونی شامل انگیزههای روانی و انگیزۀ نیاز به پیشرفت و عوامل انگیزشی بیرونی شامل انگیزههای فراغتی، بهزیستی و سلامتی، دریافت حمایت از سوی خانواده، مربی و محیط، انگیزههای بیرونی، انگیزههای اجتماعی، اثر رسانه و الگو، بهبود مهارتهای زندگی، مشغول بودن و منحرف نشدن بود. با توجه به نتایج میتوان گفت ورزشکاران نوجوان با اهداف مختلفی به ورزش روی میآورند که مهمترین آنها انگیزههای روانی است. برای ترغیب بیشتر کودکان و نوجوانان به سمت ورزش به والدین و مربیان توصیه میشود این انگیزهها را تقویت کنند.
The purpose this research is investigating the attitude of children, adolescents, parents and trainers towards sport and physical activity. This research was conducted in qualitative method and using semi structured interview with 25 interviewees including 12 children, 8 and 5 coaches were parent. Press Briefing was all recorded and transcribed to text implementation. Finally the data was analyzed using qualitative content analysis method. Research findings are categorized into intrinsic and extrinsic motivation. Intrinsic motivation includes psychological and need of achievement motivations and extrinsic motivation includes opportunities, well-being and health motivations, getting support from family, trainers and environment, external motivations, community motivations, improving life skills life, implication of role models and media, and focusing on work without getting distracted. Based on results of this research, it can be said that young athletes tend to do sport for different goals in mind the most important of which is psychological motivations. Parents and trainers for encouraging them toward sport and to achieve their own goals should be used this kind of motivations.The purpose this research is investigating the attitude of children, adolescents, parents and trainers towards sport and physical activity. This research was conducted in qualitative method and using semi structured interview with 25 interviewees including 12 children, 8 and 5 coaches were parent. Press Briefing was all recorded and transcribed to text implementation.
خلاصه ماشینی:
بين اين دو سطح ، انگيزش بيروني قرار دارد که چهار نوع تنظيم انگيزشي شامل تنظيم يکپارچه ٢(مانند شرکت در يک فعاليت به سبب اينکه آن فعاليت با حس خود فرد آميخته شده و بيانگر اهداف و ارزشهاي واقعي فرد است )، همانندسازيشده ٣ (مانند زمانيکه فرد فوايد ورزش را ميشناسد و براي دستيابي به اهداف و پيامدهاي فردي در ورزش شرکت مي کند)، درونفکني شده ٤(که در آن احتمال مي رود تا حدي انگيزة دروني نيز وجود داشته باشد، با اين حال رفتار هنوز خودتعيين گر نيست ، زيرا از طريق رخدادهاي بيروني تنظيم مي شود، مانند انجام ورزش به سبب احساس شرم يا گناه)، يا تنظيم بيروني (مثلا انجام فعاليتي به دليل پاداشهاي بيروني) هستند (١٩).
بيشتر پژوهش هايي که تاکنون انجام گرفته است نيز تمايل به استفاده از رويکردهاي کمي و سؤالات از پيش تعيين شده در مورد دانش ، نگرش و عقايد افراد در مورد ورزش و فعاليت هاي بدني و در نتيجه توجه کمتر به رويکردهاي کيفي در اين حوزه داشته اند (٩)، درحاليکه پژوهش کيفي درصدد دستيابي به نظرهاي عميق مشارکت کنندگان براي کشف نگرشها، رفتارها و تجارب آنان است (٢٢).
Self-determined motivation and physical activity in children and adolescents: A systematic review and meta-analysis.
A systematic review of the psychological and social benefits of participation in sport for children and adolescents: Informing development of a conceptual model of health through sport.
Understanding participation in sport and physical activity among children and adults: A review of qualitative studies.
Family influences on children's sport and physical activity participation, behavior, and psychosocial responses.