چکیده:
فرش دستباف از ارزش و اهمیت بسیاری برخوردار است و نقش مهمی از لحاظ اقتصادی و افزایش میزان استقلالزایی دارد و گامی مهم در جهت خودکفایی و افزایش درآمد ارزی کشور دارد و به عنوان عمدهترین و مهمترین کالاهای صادراتی غیر نفتی در سایر ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از ویژگی خاصی بر خوردار است. هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر در موفقیت تجاری فروشگاههای آنلاین فرش دستباف با رویکرد کسب و کار بینالمللی است. جامعه آماری این پژوهش (N=308) نفر بود. نمونهگیری در این تحقیق به صورت سرشماری است. جهت انتخاب حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد و (n=150) نفر پرسشنامه را تکمیل و عودت دادند. ابزار این تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته بود که از دو بخش، اطلاعات فردی و چهار عامل اصلی موثر در موفقیت تجاری فروشگاههای آنلاین فرش دستباف (ارزشمندی اطلاعات، تنوع محصول، پاسخگویی و امکان ارتباط) تشکیل شده است. جهت تعیین روایی، پرسشنامه تهیه شده در اختیار استاد راهنما قرار گرفت و از ایشان در مورد سوالات پژوهش نظرخواهی گردید. پس از اعمال نظرشان و انجام اصلاحات لازم، فرم نهایی پرسشنامه، تدوین و مورد استفاده قرار گرفت. پایایی پژوهش این پژوهش به وسیله آلفای کرونباخ بالای (a> 85) تایید شد. روش اصلی این پژوهش، روشهای تصمیمگیری چندمعیاره است. تجزیه تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار AHP و spss با نسخه 19 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که در بین عوامل، ارزشمندی اطلاات با ضریب 45/4 و تنوع محصولات با ضریب 02/4 بیشترین وزن و ظرایب را در بین عوامل موثر در موفقیت تجاری فروشگاههای آنلاین فرش دستباف با رویکرد کسب کار بینالمللی به خود اختصاص دادند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که ارزشمندی اطلاعات، تنوع محصول، پاسخگویی و امکان ارتباط تاثیر مثبت و معناداری در سطح 99 در موفقیت تجاری فروشگاههای آنلاین فرش دستباف با رویکرد کسب و کار بینالمللی دارد.
Handmade carpets are of great value and importance and play an important economic role and increase the degree of
independence. It is an important step towards self-sufficiency and increase of foreign exchange earnings of the country
and as the main and most important non-oil export commodities in other The economic, cultural and social dimensions
have a special feature. The purpose of this research is to investigate the factors affecting the success of the online
handmade carpet store with the international business approach. The statistical population of this study (N = 308) was.
Sampling in this study is census-based. Morgan table was used to select the sample size and (n = 150) completed the
questionnaire and returned it. The tool of this research consists of a researcher-made questionnaire that consists of two
parts, personal information and four main factors affecting the success of the online business of online handmade
carpets (the value of information, product diversity, responsiveness and the possibility of communication). To
determine the validity of the questionnaire, the questionnaire was provided to the supervisor and he was asked about the
research questions. After applying their views and making the necessary amendments, the final form of the
questionnaire was compiled and used. The reliability of the research was confirmed by Cronbach's alpha (a> 85). The
main method of this research is multi-criteria decision making. Data analysis was performed using AHP software and
spss software version 19. The results of the study showed that among the factors, the value of the information with a
coefficient of 4.45 and variety of products with a coefficient of 4.2 weight of the most and the odds of among the
factors affecting the success of the online handicraft carpet store online business approach International. Also, the
results showed that the value of information, product diversity, responsiveness and the possibility of a positive and
significant impact on the level of 99 in the success of the online handmade carpet stores online with the international
business approach.
خلاصه ماشینی:
بررسی عوامل مؤثر در موفقیت تجاری فروشگاههای آنلاین فرش دستباف با رویکرد کسب و کار بین المللی مریم فیضی 1، اسحق رسولی 2* 1 و 2 گروه مدیریت اجرایی، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران، ایران چکیده فرش دستباف از ارزش و اهمیت بسیاری برخوردار است و نقش مهمی از لحاظ اقتصادی و افزایش میزان استقلالزایی دارد و گامی مهم در جهت خودکفایی و افزایش درآمد ارزی کشور دارد و به عنوان عمدهترین و مهمترین کالاهای صادراتی غیر نفتی در سایر ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از ویژگی خاصی بر خوردار است.
همچنین نتایج پژوهش نشان داد که ارزشمندی اطلاعات، تنوع محصول، پاسخگویی و امکان ارتباط تأثیر مثبت و معناداری در سطح 99 در موفقیت تجاری فروشگاههای آنلاین فرش دستباف با رویکرد کسب و کار بینالمللی دارد.
مشاهده میشود که مقدار سطح معنی داری بدست آمده کمتر از 01/0 میباشد در نتیجه با اطمینان 99 درصد این تأثیر معنی دار میباشد؛ ضریب تعیین بین دو متغیر برابر با 334/0 میباشد که نشان میدهد متغیر ارزشمندی اطلاعات به میزان 4/33 درصد میتواند متغیر موفقیت تجاری فروشگاههای آنلاین فرش دستباف را پیش بینی کند.
مشاهده میشود که مقدار سطح معنی داری بدست آمده کمتر از 01/0 میباشد در نتیجه با اطمینان 99 درصد این تأثیر معنی دار میباشد؛ ضریب تعیین بین دو متغیر برابر با 297/0 میباشد که نشان میدهد متغیر تنوع محصولات به میزان 7/29 درصد میتواند متغیر موفقیت تجاری فروشگاههای آنلاین فرش دستباف را پیش بینی کند.
The purpose of this research is to investigate the factors affecting the success of the online handmade carpet store with the international business approach.