چکیده:
با توجه به اینکه فعالیت تدریس امروزه چیزی بیش از انتقال دانش می باشد و تدریس کانون هر برنامه ی درسی بوده و در تمام مقاطع آموزشی مد نظر قرار گرفته می شود. بنابراین تدریس موثر همواره به مثابه عنصر حیاتی امور یادگیری بوده و نیازمند بازنگری هایی در امر تدریس می باشد. هرچند انتظار می رود که آموزش و پرورش سطح فعالیت های آموزشی در سطح مدرسه و شیوه های تدریس را بهبود بخشد، مدارک کمی برای حمایت از این ادعا وجود دارد و با توجه به اینکه معلمان از جمله ایفاگران نقش اصلی در امر فعالیت تدریس می باشند، توجه به شرایط معلمان و حس خودکارآمدی و شرکت در تصمیم گیری ها و فعالیت های مدارس نیز می تواند نقش مهمی در فعالیت های معلمان و امر تدریس داشته باشد. معلمان با داشتن حس قدرت و اعتماد به توانمندی های خود بیشتر به سمت ایده های جدید سوق پیدا کرده و می توانند در امر فعالیت تدریس و یادگیری دانش آموزان اثرگذار باشند، لذا بررسی عوامل دخیل در فعالیت تدریس معلمان امری مهم و ضروری به نظر می رسد. هدف این پژوهش تحلیل نقش اعتماد سازمانی، همکاری معلمان و تصمیم گیری مشارکتی بر فعالیت تدریس با میانجیگری خودکارآمدی (مدل یابی معادلات ساختاری) می باشد. مقاله از نوع هدف کاربردی و از نظر اجرا توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق شامل تمام معلمان ابتدایی استان آذربایجان غربی به تعداد ۱۱۵۲۲ نفر می باشد که با بهره گیری از فرمول کوکران و روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، ۳۷۶ نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه اعتماد، همکاری و تصمیم گیری مشارکتی، تدریس، خودکارآمدی می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS و LISREL انجام گردید. یافته ها نشان داد به غیر از اعتماد، اثر مستقیم همکاری، تصمیم گیری مشارکتی، خودکارآمدی بر تدریس معنی دار می باشد، به غیر از همکاری، رابطه اعتماد، تصمیم گیری مشارکتی با خودکارآمدی معنی دار می باشد و به غیر از همکاری، اثر غیرمستقیم اعتماد و تصمیم گیری مشارکتی بر تدریس، با میانجی گری خودکارآمدی تایید می شود. بر اساس یافته های تحقیق می توان نتیجه گرفت برای بهبود تدریس معلمان، لازم است شرایط مناسب برای ایجاد و تقویت خودکارآمدی، همکاری، اعتماد و مشارکت در تصمیم گیری برای معلمان در مدارس فراهم گردد. بنابراین پیشنهاد می گردد مدیران و دست اندرکاران آموزشی طوری رفتار نمایندکه معلمان در خود نوعی احساس خودکارآمدی نموده و با فراهم نمودن زمینه ها و دادن آزادی عمل جهت مشارکت معلمان در تصمیم گیری ها و همکاری در فعالیت های مدرسه، این حس خودکارآمدی را درآنان تقویت نمایند تا همه این موارد خود زمینه ساز برداشتن گام هایی اساسی در امر بهبود فعالیت تدریس در مدارس باشد.
The teaching activity today is more than the mere transfer of knowledge and teaching is the center of any curriculum and is considered at all levels of education; therefore, effective teaching has always been a vital element of learning and requires a review of teaching activities. Although education is expected to improve school-level educational activities and teaching methods, there is little evidence to support this claim, and given that teachers are among the key players in teaching, paying attention to the conditions of teachers and the sense of self-efficacy and participation in school decisions and activities could play an important role in teachers' activities and teaching activities. By having a sense of power and confidence in their abilities, teachers are increasingly moving towards new ideas and could affect improving the teaching and learning activities of students in schools. Several factors affect the teaching process. Therefore, it seems important and necessary to study the factors effective in teachers' teaching activities. The purpose of thisstudy was to investigate the role of organizational trust, collaboration among teachers,and participatory decision making onteacher-teaching activitywith the mediation roleof teachers' self-efficacy (Structural Equation Modeling). The research was an applied type and in terms of implementation descriptive-correlativeofstructural equations. Thestatistical population of research included elementary teachers teaching in West Azarbaijan province (n=11522), which among them with Cochran formula and multistage clustering method, 376 people were selected as sample. Data collection tools are questionnaires of trust, cooperation and corporate decision making, teaching, teacher self-efficacy. The research data was analyzed using SPSS and LISREL software. The data analysis showed that non-trust, direct effect of cooperation, participatory decision making, self-efficacy with teaching were significant, non-trust, cooperative decision making with self-efficacy were significant, other than indirect effect of trust and decision making. Collaborative teaching is confirmed by mediating self-efficacy. It can be concluded that in order to improve the teaching of teachers, it is necessary to provide appropriate conditions for establishing and enhancing self-efficacy, cooperation, trust and participation in decision making for teachers in schools. Therefore, it is suggested that principals and educators behave in such a way that teachers feel a sense of self-efficacy and strengthen this sense of self-efficacy by providing opportunities for teachers to participate in decision-making and cooperation in school activities. The results could serve as the basis for taking basic steps for offering improve plans for the teaching activities in schools.
خلاصه ماشینی:
تحلیل نقش اعتماد سازمانی، همکاری میان معلمان و تصمیم گیری مشارکتی بر فعالیت تدریس معلمان با میانجیگری خودکارآمدی معلمان (مدل یابی معادلات ساختاری) the Role of Organizational Trust, Collaboration among Teachers, and Participatory Decision Making in Teaching Activities with Mediation Role of Teachers' Self-Efficacy تاریخ دریافت مقاله : ٢١ /١٣٩٨/٠٥؛ تاریخ پذیرش مقاله : ٢٠ /١٣٩٨/١١ الهام اسماعیلی ١ مریم سامری ٢ E.
Hassani (Ph. D) هدف این مقاله تحلیل نقش اعتماد سازمانی، همکاری معلمان\ Abstract: The purpose of this study was to investigatethe role of organizational trust, teacher collaboration, و تصمیم گیری مشارکتی بر فعالیت تدریس با میانجیگری and participatory decision making in teachingخودکارآمدی (مدل یابی معادلات ساختاری) میباشد.
Keywords: organizational trust, teacher collaboration, چکیده : کلیدواژه ها: اعتماد سازمانی، همکاری میان معلمان ، تصمیم گیری مشارکتی، فعالیت تدریس معلمان ، خودکارآمدی -collaborative decision making, teaching activity, self efficacy ١.
بنا بر نظر لام ، چین ، اسچابرویک (٢٠٠٢ ,Lam, Chen, Schaubroeck) از مشارکت کارکنان در تصمیم گیری به عنوان ابزاری برای افزایش اثربخشی سازمانی حمایت شده است ؛ چنانچه از یک سو، این باعث افزایش بهره وری، توانایی و رشد انگیزه و تعهد کارکنان میشود و از طرف دیگر، به مدیریت اجازه میدهد از دانش ، تخصص و تجربه زیردستان بهره مند شود ( ,Sarafidou, Chatziioannidis ٢٠١٣:٢٥٦).