چکیده:
برنامه ملی شهاب با هدف شناسایی، هدایت و حمایت از استعدادهای برتر با همکاری بنیاد ملی نخبگان و وزارت آموزش و پرورش در کلیه مدارس ابتدایی سطح کشور از پایه چهارم تا ششم، انجام می گیرد. در این برنامه معلمان دانش آموزان را در هشت نوع استعداد از جمله کلامی ، ریاضی ، هنری ، فضایی ، حرکات ورزشی ، اجتماعی ، فرهنگ دینی و علوم تجربی با درجه بندی لیست های رفتار دانش آموزان شناسایی می کنند. بنابراین با توجه به نقش اصلی معلمان در شناسایی استعدادهای دانش آموزان ، بررسی نیازهای آموزشی آنها مهم است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی نیازهای آموزشی معلمان دوره ابتدایی مجری برنامه شهاب در شهر نجف آباد انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی مجری برنامه شهاب در پایه چهارم، پنجم و ششم شاغل در مدارس شهر نجف آباد در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ به تعداد ۵۵۰ نفر بود. برای نمونه گیری از روش تصادفی طبقه ای متناسب با حجم نمونه استفاده شد. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، ۲۲۵ نفر تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ی ۴۵ سوالی محقق ساخته بود که نیازهای آموزشی معلمان مجری برنامه شهاب را در هشت استعداد کلامی، ریاضی، هنری، فضایی، حرکتی - ورزشی، اجتماعی، فرهنگ دینی و علوم تجربی در طیف پنج درجه ای لیکرت مورد بررسی قرار می داد. روایی پرسشنامه توسط ۵ نفر از متخصصان تایید تایید شد. پایایی پرسشنامه از طریق تعیین ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و ۹۳/۰ برآورد شد. یافته های این پژوهش با استفاده از آزمون آماری فریدمن نشان داد که نیازهای آموزشی معلمان مجری به ترتیب بیشترین اولویت عبارتند از: استعداد حرکتی- ورزشی، فضایی، اجتماعی، هنری، علوم تجربی، ریاضی، فرهنگ دینی و کلامی. با توجه به میانگین بالای نیازهای آموزشی در حوزه شناسایی هر یک از استعدادها، به جز علوم تجربی بین نظرات معلمان تفاوتی وجود نداشت.
Shahab national program in Iran is currently administered with the aim of identification, guidance and support of supreme talents with the cooperation of national elite foundation and the ministry of education in all primary schools from fourth to sixth grades. In this program, teachers identify students in eight types of talents, including verbal, mathematical, artistic, spatial, motion-sports, social, religious culture, and experimental science, by grading student behavior checklists. Thus Given the key role of teachers in identifying students' talents, it is important to examine their educational needs. The present study was conducted to identify and prioritize the educational needs of primary school teachers implementing the Shahab program. The research method was a descriptive survey. The statistical population included all primary school teachers implementing the Shahab program in Najafabad of Isfahan, in the academic year of 2017-2018 (n=505). According to Krejcie- Morgan's table, 200 of the population were selected by stratified random sampling method as the sample size. The data collection tool was a 45-item questionnaire conducted by the researcher on teachers' educational needs for identifying eight types of talents on a five-point Likert scale. The questionnaire was developed using Gardner's theory of multiple intelligences and its application in the classroom. The validity of the questionnaire was confirmed by 5 educational specialists. The reliability of the questionnaire was calculated through Cronbach's alpha coefficient and the coefficient was estimated to be 0.93. The findings from this study using Friedman's statistical test showed that priorities of the educational needs of teachers implementing the Shahab program in identifying different talents are: motion-sports, spatial, social, artistic, experimental sciences, mathematics, religious culture and verbal, respectively. Due to the high average of educational needs in the field of identifying each of the talents, except for the talent of experimental sciences, there was no significant difference between the opinions of teachers.
خلاصه ماشینی:
شناسایی و اولویت بندی نیازهای آموزشی معلمان ابتدایی مجری برنامه شهاب Identifying and prioritizing the educational needs of primary school teachers implementing the Shahab program تاریخ دریافت مقاله : ٢٩ /١٣٩٨/١١؛ تاریخ پذیرش مقاله : ١٩ /١٣٩٩/٠٣ 1 افسانه کلباسی A.
The findings from this نیازهای آموزشی معلمان مجری برنامه شهاب در شناسایی استعدادهای study using Friedman's statistical test showedthat the priorities of the educational needs of مختلف به ترتیب عبارتند از: استعداد حرکتی -ورزشی ، فضایی، اجتماعی ، teachers implementing the Shahab program inidentifying different talents are: motion-sports, هنری ، علوم تجربی ، ریاضی ، فرهنگ دینی و کلامی .
این برنامه با هدف پرورش استعدادهای برتر و سرآمد و ایجاد زمینه و سازوکارهای مناسب برای رشد و بالندگی آنان به عنوان سرمایه های خدادادی و ملی، تقویت و درونی کردن هویت دینی و ملی واجدان استعدادهای برتر در دوره های تحصیلی مختلف آموزش عمومی به منظور احساس مسئولیت برای ایفای نقش سازنده در اعتلای کشور و حمایت تربیتی و معنوی دانش آموزان دارای استعداد برتر به منظور بهره مندی از توانمندیها و قابلیت های آن ها در تعالی و پیشرفت کشور طرح ریزی شده است (٢٠٠٨,National Elites Foundation).
مقیاس های درجه بندی معلم بعد از آزمون هوش ، از رایج ترین ابزارهای شناسایی و انتخاب دانش آموزان بااستعداد برای شرکت در برنامه های پرورش استعداد هستند ( ,kalbasi, Nikneshan, Nars, Abedi ٢٠١٦ ,Jamshidian &Mirshajafari ).