چکیده:
با شکلگیری جریان جدید اقتصادی مبتنی بر صنایع فرهنگی و خروج از اقتصاد تک محصولی مبتنی بر نفت، ورود صنعت بازیهای تلفن همراه ایرانی به بازارهای جهانی ضرورت اجتماعی و اقتصادی است که نیازمند سیاستگذاری و تدوین راهکارهای تسهیل سهمخواهی از آن است. برای دستیابی به این هدف، با استفاده از روش تحلیل مضمون به تحلیل مصاحبههای صورت گرفته با ۱۴ نفر از سیاستگذاران صنعت بازیهای دیجیتال، پژوهشگران مدیریت، رسانه و بازیهای دیجیتال و مدیران تیمهای بازیساز پرداخته شد. پس از سه مرحله کدگذاری، ذینفعان و سیاستها احصاء گردید. نتایج پژوهش نشان داد که رشد و توسعه صنعت بازی در ایران وابسته به سه گروه ذینفع سیاستگذار، سرمایهگذار و بازیساز و نقشهای این ذینفعان است. نقش سیاستگذار و سرمایهگذار، نقش حمایتی و نقش بازیساز، تولید بازی برای تامین نیازهای داخلی و ورود به بازارهای بینالمللی است.
With the emergence of a new economic stream of cultural industries around the world, the need to downturn the oil-based single-product economy, the entry of the Iranian mobile gaming industry into global markets is a social and economic necessity that requires policymaking and share facilitation strategies. To achieve this goal, interviews were conducted with14 policymakers, researchers, and media activists using qualitative content analysis. After three coding steps, stakeholders and policies were summarized. This policy was categorized and presented by adopting a value chain management approach, at different stages of the game industry value chain, for three stakeholders including policymakers, investors and game makers. Following the policies outlined by the three stakeholders at different stages of the game's value chain can facilitate the process of entry of Iranian games into global markets.
خلاصه ماشینی:
جدول ٣ - جدول نقش کنشگران صنعت بازيهاي تلفن همراه ايراني در مراحل مختلف زنجيره ارزش محصول زنجيره کنشگرها مضامين ارزش حمايت مالي دولت پيش توليد تسهيلگري رابطه بين بازيسازان تلفن همراه و سرمايه گذار خصوصي (بسترسازي) تربيت نيروي انساني عدم تدوين قوانين ايدئولوژي محور در ساخت بازي توليد استفاده از متخصصان براي طراحي سبک ويژه بازي ايراني معرفي رايزن اقتصادي به بازيساز انتشار حمايت هاي حقوقي به بازيساز پيش توليد ثبت شرکت تربيت نيروي انساني انعطاف در سرمايه گذاري توليد مديريت دانش توجه به شاخص هاي بازگشت سرمايه استفاده از سرورهاي پرسرعت همکاري با يک ناشر قابل اعتماد آغاز فعاليت در چند کشور محدود انتشار به کارگيري تيم متخصص براي بوميسازي همکاري با شرکت هاي حقوقي بين المللي همکاري با اپراتورها و سازندگان دستگاههاي تلفن همراه پيش توليد بهبود عملکرد فعاليت ها در بازار داخل براي جلب توجه ناشر الهام از منابع غني و ادبيات داستاني ايراني کچاپ کردن(تکيه بر بخش هايي که رقباي کمتري دارد و يا دشواري کمتري دارد) توليد ساخت بازيهاي کژوال، هايپرکژوال و بازيهاي آنلاين استفاده از موتورها و پلاگين هاي جديد برنامه نويسي نقش سياستگذاران دولتي در قبال صنعت بازيهاي تلفن همراه سياستگذاران دولتي به عنوان متوليان و تصميم گيرندگان صنعت ، نقش پر اهميتي در صنعت بازيهاي تلفن همراه دارند.
حمايت مالي دولت ، تسهيلگري رابطه بين بازيسازان تلفن همراه و سرمايه گذار خصوصي، تربيت نيروي انساني، عدم تدين قوانين ايدئولوژي محور در ساخت بازي، به کارگيري متخصصان براي طراحي سبک خاص بازي ايراني ازلحاظ فني و هنري، معرفي رايزن اقتصادي به بازيساز و حمايت هاي حقوقي به بازيساز از جمله وظايفي هستند که دولت و سياستگذاران در قبال صنعت برعهده دارند.