چکیده:
اضطراب ریاضی به ترس از اعداد گفته میشود. این نوع ترس یکک وضعیت روانی شایع است که بارها از
سوی روان شناسان مورد مطالعه قرار گرفته تا علل و پیامدهای آن مشخص شود. در این پژوهش از روش
علی- مقایسهایی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش از کلیه دانش آموزان دوره دبستان استان
فارس که در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ مشغول به تحصیل بودند و در امتحانات پایان سال (خرداد ماه ۱۳۹۳ در
درس ریاضی نمره کمتر از ده و بالاتر از هفده کسب کرده اند. تشکیل شده است). تعداد نمونه پژوهش
۲ نفر (تعداد ۳۱۴ نفر که در درس ریاضی نمره کمتر از ۱۰ و تعداد ۲۱۸ نفر نمره بیشتر از ۱۷ را کسب
کرده بودند) بود. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی و طبقهای نمونهها انتخاب شدند. نتایج
تحلیل دادهها با استفاده از spss نشان داد که سطح اضطراب ریاضی دانش آموزان با افت تحصیلی درس
ریاضی رابطه معنی دار دارد. بدین معنا که بین اضطراب ریاضی دانش آموزان با عملکرد تحصیلی ریاضی
آنها رابطه منفی و معکوس وجود دارد. پس با افزایش اضطراب ریاضی، عملکرد ریاضی دچار افت
میشواد:
خلاصه ماشینی:
با اين که مطالعه اضطراب رياضي بيشتر روي دانش آموزان انجام گرفته بايد توجه داشت که اين ترس به سنين مدرسه محدود نميشود، بلکه دانشجويان و بزرگسالان نيز ممکن است آن را تجربه کنند.
دانش رياضي، معلمان و والدين ، چگونه ممکن است فراگيران را در معرض ابتلا به بيماري اضطراب رياضي قرار دهند؟ برخي از پژوهشگران نوعي اضطراب معتدل را براي انجام فعاليت هاي مختلف از جمله رفتار رياضي مناسب و ضرور ميدانند ومعتقدند که افراد با اضطراب پايين در عرصه کار و يادگيري به طور کلي دچار نوعي خونسردي و بيتفاوتي هستند تا جايي که اين اضطراب ملايم هرگز موجبات پي€شرفتشان را فراهم نخواهد آورد.
از سوي ديگر طبيعت دانش رياضي و امکان تحقق يادگيري غير معنادار براي فراگيران ، نگرش هاي غير علمي وتعليم و تربيت در رياضيات واعمال فشارهاي ناسازگار با ظرفيت هاي عقلاني فراگيران ، عدم توجه به تفاوت هاي فردي و سبک هاي يادگيري آنها و مشارکت هاي مؤثر در کار، چگونگي و نوع اقتدار علمي واخلاقي و شخصيتي معلمان در ايجاد روابط متعادل وعدم اعتماد متقابل در کلاس درس رياضي ، هراس هاي ناشي از عدم توفيق در امتحان و انتظارهاي نابجاي والدين از فرزندان ، در شمار عواملي هستند که مي توانند موجبات بروز پديده اضطراب رياضي را در افراد فراهم آورند و احساس رضايت از فعاليت هاي رياضي را به ناخرسندي و نفرت مبدل کنند.