چکیده:
مفهوم سبک زندگی در تمدن غربی به این دلیل که اغلب در چارچوب نوعی مصرفگرایی سطحی نمود یافته، به ابتذال کشیده شده است. سبک زندگی در این تلقی، نوعی زندگی مسرفانه، پر زرق و برق و تجملی را تداعی میکند که عمدتا بر منطق چشم و همچشمی در مصرف کالا و مد استوار است. اما سبکزندگی در تلقی قرآنی اشاره به واقعیت بنیادینی دارد که همه مفاهیم، تعاریف، دیدگاهها و روایتهای معطوف به فرهنگ و تمدن از آن سرچشمه میگیرند. سبکزندگی در حقیقت محتوا و روح عینیتیافته فرهنگ و تمدن بهشمار میرود. از این رو، «واقعیت اعلا» یا «بخش حقیقی و نرم افزاری تمدن»، در حقیقت جامعترین و سنجیدهترین بیانی است که اهمیت کانونی این واقعیت را در حیات انسانی به وضوح منعکس میکند. در این نوشتار مبانی فرهنگشناختی سبکزندگی از منظر قرآن با استفاده از روش تحلیلی استنباطی مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه بهدست آمده حاکی از آن است که از نگاه قرآن کریم، سبکزندگی طیب در جامعهای امکان تحقق و وقوع دارد که الگوها و هنجارهای رفتاری آن از نظام فرهنگی متعالی و رشدیافته ریشه گرفته باشند. از نظر قرآن، نظام فرهنگی متعالی حقمدار، حکیمانه، مبتنی بر فطرت، دارای بنیادهای ثابت، سودمند و سازواره و منسجم است.
The concept of lifestyle in Western civilization has been vulgarized because it is often expressed in the context of a kind of superficial consumerism. Lifestyle In this sense, it evokes a kind of lavish, glamorous and luxurious life that is largely based on the logic of the eye and the like in the consumption of goods and fashion. But the Qur'anic way of life refers to a fundamental fact from which all concepts, definitions, views, and narratives of culture and civilization originate. Lifestyle is in fact the objectified content and spirit of culture and civilization. Thus, "supreme reality" or "the real and software part of civilization" is, in fact, the most comprehensive and measurable expression that clearly reflects the central importance of this reality in human life. In this paper, the cultural, cognitive, and stylistic foundations of the Qur'an are examined from the perspective of the Qur'an using inferential analytical method. The obtained result indicates that from the point of view of the Holy Quran, Tayyib's lifestyle in a society is possible and its behavioral patterns and norms are rooted in the transcendent and developed cultural system.
خلاصه ماشینی:
به دليل تعدد کـاربرد و عـدم صـراحت کـافي مفهـوم سـبک زندگي در آثـار آدلـر، شارحان انديشه وي نيز برداشـت يکدسـتي از ايـن مفهـوم ارائـه نکرده انـد؛ در عين حـال «خلاقيت فرد»، «برخورداري از کارکرد» و «وصول به هدف » غالبا بـه عنوان ويژگي هـاي اساسي سبک زندگي مورد اشاره قرار گرفته اند؛ براي نمونه اکتسـتين دنيـل و روي کـرن دو تن از شارحان آدلر مي نويسند: «سـبک زنـدگي مفهـومي اسـت کلـي کـه افـزون بـر هدف ، در بردارندٔە انديشۀ فرد دربارٔە خود و دنيا و همچنـين شـيؤە منحصـربـه فـرد او در تلاش براي رسيدن به هـدف ، در شـرايط خـاص اسـت .
در يـک جمع بنـدي مي تـوان گفـت ، سـبک زندگي از منظـر بورديـو در وهلـه اول ، مجموعۀ يک دستي از انتخاب ها، کنش ها و دارايي ها است که باعث طبقه بنـدي و تمـايز عاملان اجتماعي در فضاي اجتماعي مي گردد؛ ثانيا سبک زندگي حاصل نظام طبقه بندي اجتماعي است که در ريختار افراد حک شده و سلايق آنها را شکل داده اسـت ؛ نظـامي ٧٢ که به طورمستمر ضرورت ها را به راهبردها تغيير شـکل مي دهـد و آنهـا را بـه ترجيحـاتي بدل مي کند که فرد بدون آنکه تحميلي حس کند، آنها را به عنوان گزينه هاي پيش روي خود تلقي مي کند.
فرهنگ سبک زندگي مفهومي است که ارتباط نزديکي با مفهوم «فرهنـگ » دارد و بـه همـين دليل تحليـل رابطـه فرهنـگ و سـبک زندگي از اهميـت خاصـي برخـوردار اسـت .
Tehran: Publications of Research Institute for Islamic Culture and Thought.