چکیده:
شناخت پدیدهی سازمان و حل مسائل آن، نیازمند شکلگیری بنیادهای فکری و مبانی اساسی دانش سازمان و مدیریت است. شناخت عنصر انسانی در سازمان و مدیریت، نیازمند شناخت مبانی متعددی است که در این مقاله تلاش شده است برخی از آنها تبیین گردد. جهتگیری این پژوهش بنیادی و از نظر هدف اکتشافی است. گردآوری اطلاعات نیز بر مبنای مطالعات کتابخانهای صورت گرفته است. روش پژوهش به کار گرفته شده در این پژوهش تحلیل محتوای کیفی است. که با ایجاد دادههای محاسبهپذیر آغاز و سپس به استنتاج پدیدهها، پرداخته و در نهایت به روایتگری پژوهش انجام شده است. در این پژوهش سه دسته از مبانی انسانشناختی با عنوان مبانی فلسفی، مبانی تجربی، و مبانی دینی مورد شناسایی قرار گرفت. بر اساس نتایج این پژوهش، مدلی برای شناخت انسان، که در رفتار سازمانی موثر است شناسایی گردید. در این پژوهش تنها به نُه مبنای انسانشناختی توجه شد و کاربرد آنها در رفتار سازمانی نشان داده شده است.
Understanding the organization phenomenon and solving its problems requires the formation of intellectual foundations and the basic foundations of organization knowledge and management. Understanding the human element in organization and management requires understanding the many basics in which this article has attempted to explain some of them. The orientation of this research is fundamental and exploratory. Information was also collected on the basis of library studies. The strategy used in this study is qualitative content analysis. This study begins with the creation of computable data and then deduces the phenomena and finally narrates the research. In this study, three categories of anthropological foundations were identified as philosophical, scientific, and religious. Based on the results of this study, a model for human cognition that is effective in organizational behavior was identified. In this study, only nine anthro pological foundations were considered and their application in organiz ational behavior has been demonstrated.
خلاصه ماشینی:
طراحي مدل مطالعه انسان شناختي اسلامي در مطالعات اجتماعي (با تأکيد بر دانش رفتار سازماني ) 1 محسن منطقي تاريخ دريافت : ١٣٩٨/١١/٢٩ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/۴/٢٨ چکيده شناخت پديدٔە سازمان و حل مسـائل آن ، نيازمنـد شـکل گيري بنيادهـاي فکـري و مبـاني اساسـي دانـش سازمان و مديريت است .
پژوهش حاضر درصدد است به اين سه مبناي انسان شناختي به صورت مختصر توجه کند تا بتواند بستر مناسبي براي استخراج گزاره هاي اصلي دانش رفتار سازماني از منظر اسـلام ايجـاد نمايـد.
درنهايت کريپندورف فرايند اين عمليات را در نمودار زير ترسيم مي کند: (رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار ٢: فرايند روش تحليل محتوا، (٢٠٠٤ ,Hsieh &Keippendorff ) براي انجام اين مطالعه با توجه به الگوي روش تحقيق منتخب ، گام هاي ذيل برداشـته شده است : گام اول فهم واژٔە مباني انسان شناسي در رفتار سازماني : با مطالعه انجام گرفته در علوم انساني تلاش شد مفهوم پذيرفته شده از مباني استنباط شود و اين مفهوم به گونـه اي باشـد که در دانش مديريت ، قابليت کاربرد داشته باشد.
گام دوم استنتاج پديده ها: ازآنجاکه تحقيق متن محور بود و ماهيت تحقيق به گونه اي است که نيازمند بررسي در حوزه هاي مختلف فلسفي ، تجربي و ديني اسـت ، در بررسـي و شناسايي مباني فلسفي انسان شناختي ، در رفتار سازماني ، محقـق بـه دنبـال ايـن بـود کـه ديدگاه هاي فلسفي رايـج بـه ويـژه فيلسـوفان مسـلمان در مـورد انسـان را شناسـايي کنـد.