چکیده:
موزههای دفاع مقدس بهعنوان عناصر شهری میتوانند بستر رویدادهای اجتماعی در مقیاس شهر، و کلان رویدادهای فرهنگی متاثر از محلی جهانیشدن باشند. توجه به این امر در مدیریت شهری، علاوه بر تحریک -اقتصاد فرهنگ در کلانشهرها، موزه را به ابزاری ترویجی برای تعریف منظر شهر، و ارائه تصویر آرمانی از جامعه تبدیل خواهد کرد. با گسترش جوامع، تمدنهای جدیدی ایجاد شد و مفاهیم در قالب اجتماعات بزرگتر تبلیغ شد و درعینحال این گرایش در انسان وجود دارد که آنچه از گذشته وجود داشته از نسلی به نسل بعد منتقل کند، حتی تا جایی که حاضرند جان خود را فدای این ارزشها کنند و در قالب فرهنگ به نسل بعد منتقل گردد. در دیدگاه اسلام شهدا والاترین مقامها و مثالهای زندهای از پایداری ارزشها در مقابل بدعتها میباشند. احیاء فرهنگ ایثار و شهادت با ایجاد محیط معنوی یادآورنده ارزشها و حقایق سالهای دفاع مقدس با طراحی موزه جنگ و موزه شهدا در استان یزد که طی هشت سال دفاع شهدای زیادی تقدیم انقلاب و میهن نموده است، از اهداف این تحقیق میباشد. در این تحقیق موضوع نمایشگاه دفاع مقدس است که درواقع سیری است در گذشته پر افتخار ما در دوران دفاع مقدس، که همواره آرامش و امنیت و پیشرفت را مدیون رشادتهای دیروز میباشد. روش تحقیق مقاله بر مبنای روش تحقیق توصیفی تحلیلی و بهرهمندی از شیوه گردآوری اطلاعات بهصورت مطالعات کتابخانهای بوده است. در راستای به دست آمدن نتایج، به مفاهیم موزه و دفاع مقدس در کنار شرایط موزه و فعالیتهای اصلی و فرعی آن پرداخته شده و مشخص گردید شهر یزد به معنای دقیق دفاع مقدس را تداعی و نیازمند مکانی برای نمایش هویت فرهنگی مقاومت خود است
خلاصه ماشینی:
احیاء فرهنگ ایثار و شهادت با ایجاد محیط معنوی یادآورنده ارزشها و حقایق سالهای دفاع مقدس با طراحی موزه جنگ و موزه شهدا در استان یزد که طی هشت سال دفاع شهدای زیادی تقدیم انقلاب و میهن نموده است، از اهداف این تحقیق میباشد.
در راستای به دست آمدن نتایج، به مفاهیم موزه و دفاع مقدس در کنار شرایط موزه و فعالیتهای اصلی و فرعی آن پرداخته شده و مشخص گردید شهر یزد به معنای دقیق دفاع مقدس را تداعی و نیازمند مکانی برای نمایش هویت فرهنگی مقاومت خود است.
موزه جنگ ميتواند نقش مهمي در انتقال ارزشهاي اجتماعي و اعتقادهـاي معنـوي جامعه به نسلهای جوانتر ايفا نمود و از اين طريق نيز به همبستگي ملي كمك كند، اما اين مهم در گرو شناخت دقيق و علمي نيازها، انگيزه ها و هدفهاي مردم به طور عام و مخاطبان موزه به طور خاص است؛ چرا كه موزه جنـگ بـراي مـردم و پاسـخگويي بـه نيازهاي آنها داير ميشود و تنها در صورتي ميتواند نقش و كاركرد خود را بـا موفقيـت ايفا نمايد كه از نياز مخاطبان خود، آگاهي داشته باشد تا بر اساس آن، محتواي خـود را سامان دهد.
بین تعریف موزه دفاع مقدس بهعنوان یک سایت یادمانی با شکل گیری فضای جمعی و ایجاد نقطه عطف شهری، رابطه معناداری برقرار است.
موزهها نیز یکی از جاذبه های گردشگری یزد هستند که جدا از فرهنگ و تمدن، حیات اجتماعی این منطقه را برای ما روشن می سازند.