چکیده:
شناور بودن قابلیت بهبود کیفیت زندگی و ارتقای رشد شخصی را دارد و با پیامدهای مثبت روانشناختی بسیاری همراه است. با این وجود مرور پیشینۀ پژوهشی نشان دهندۀ این است که ابزاری روا و پایا که مختص فرهنگ و دانش آموزان ایرانی باشد وجود ندارد. هدف اصلی پژوهش حاضر ارزیابی مشخصه های روان سنجی نسخۀ ایرانی پرسش نامۀ شناور بودن برای دانش آموزان دبیرستانی بود. جامعۀ مد نظر این پژوهش شامل کلیۀ دانشآموزان دبیرستانهای شهر ری در سال 97-96می باشد که 464 نفر از ایشان به عنوان نمونه و به صورت خوشهای تصادفی انتخاب شدند؛در پژوهش حاضر از فرم کوتاه مقیاس شناور بودنرینبرگ، وولمیر و انگسراستفاده شده است. تحلیل عامل اکتشافی منجر به کشف دو خرده مقیاس گردید که تحلیل عامل تاییدی مرتبه اول آنها را تایید و تحلیل عامل تاییدی مرتبه دوم نشان داد که این خرده مقیاس ها در ذیل یک مفهوم بنام شناور بودن قرار می گیرند. در مجموع می توان گفت که فرم کوتاه مقیاس شناور بودن از روائی و پایائی مطلوبی در جامعۀ مختص دانش آموزان ایرانی برخوردار است.
Flow can improve the quality of life and promote personal growth as well as many positive psychological outcomes however research literature showed that there is no valid and reliable instrument for unique Iranian culture. The main aim of this study is to evaluate the psychometric properties of the Flow Inventory for high school students. The population of this research includes all high school students in Ray in 2017 - 2018 academic years. The total number of the participants was 464 which were selected by the random cluster sampling method. They answered to Flow Short Scale by Rheinberg, Vollmeyer, and Engeser. Exploratory factor analysis extracts 2 subscales which were confirmed by first order confirmatory factor analysis. Second order.confirmatory factor analysis displayed that these two components can be categorized in one concept which is flow. In sum, we can say that Flow Short Scale has suitable validity and reliability among high school students.