چکیده:
هدف: این پژوهش با روش سناریونویسی به بررسی وارائه مدل کفایت آموزشی کارکنان سازمان تامین اجتماعی پرداخته است.
روش شناسی: روش تحقیق ، ترکیبی از تحلیل تم و سیستم های پویا است. جامعه تحقیق ، سازمان تامین اجتماعی استان آذربایجان غربی است و خبرگان سازمان براساس شرایط خاص خبرگی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ایاقدام شده و همچنین جهت تبیین و شناخت بهتر موضوع، از مصاحبه باز استفاده شده است. مطالعه از نظر ماهیت حالت اکتشافی دارد و روش گردآوری اطلاعات نیز میدانی است. تحلیل داده ها با رویکرد سیستم های پویا، در محیط نرم افزار (Vensim) صورت گرفته و رفتار سیستم و تاثیر سیاست های مختلف بر آن مورد آزمون قرار گرفته است.
یافته ها: نتایج نشان داد که مدل مرجع کفایت آموزشی نمی تواند اهداف آموزش را در آینده پوشش دهد.ولازم است با بررسی سناریوها ی مختلف بهترین سیاست گذاری برای دستیابی به کفایت آموزشی فراهم گردد. از تعداد 10 سناریو طرح شده بترتیب سناریوهای احساس موثر بودن ، جانشین پروری ، و نیازسنجی برای افزایش کفایت آموزشی بهترین سیاست گذاری هستند.
نتیجه گیری: توانمند سازی روانشناختی وایجاد احساس موثر بودن در کارکنان فرایندی زمان بر است اما در صورت ایجاد این حس پتانسیل ها و توانایی های سرمایه انسانی شکوفا شده و در مرحله رشد ذهنی توانمندی افرد در حل، تعبیر، تغییر، تجزیه، تحلیل، نقد و ارزشیابی امور به منظور دستیابی به کفایت آموزشی در اختیار سازمان قرار خواهد گرفت.
Objective: This research is a scenario-based study to evaluate the training adequacy model of the Social Security Organization staff. Methodology: In this study, the research method is a combination of theme analysis and dynamic systems. The study population was the West Azerbaijan Social Security Organization and the experts of An open interview was used to gather information using the library method and study of documents and also to better understand the subject Thus, the study is exploratory in nature and data collection is field-based.. The analysis of the data obtained using the dynamic systems approach was performed in the software environment (Vensim) and through this method the behavior of the system and the impact of different policies on it were tested and analyzed. Results: The results showed that the reference model of training adequacy could in no way cover future training goals, It is necessary to provide the best policies for achieving training competence in the Social Security Organization of West Azerbaijan Province using different scenarios.. From 10 scenarios, it was found that surrogacy scenarios in training, feeling effective with psychological empowerment and need assessment in process management is the best policy for enhancing training competence. Conclusion: Psychological empowerment and the feeling of being effective in staff are time-consuming, but if one creates this sense of human capital's potentials and abilities flourish and at the stage of mental development, one's ability to solve, interpret, change, analyze, Criticism and evaluation will be provided to the organization in order to achieve training competence. Keywords: Training Adequacy, Dynamic System, Psychological Empowerment, Process Management
خلاصه ماشینی:
توانمندسازي روان شناختي با ايجاد احساس مؤثر بودن در کارکنان فرايندي زمـان بر اسـت امـا در صـورت ايجـاد ايـن حـس پتانسيل ها و تواناييهاي سرمايه انساني شکوفا شده و در مرحله رشد ذهني ، توانمندي افراد در حـل ، تعبيـر، تغييـر، تجزيـه ، تحليل ، نقد و ارزشيابي امور به منظور دستيابي به کفايت آموزشي در اختيار سازمان قرار خواهد گرفت .
ثانيا براي تعيين نيازهاي آموزشي به فرصت هاي رشد کارکنان نيز به عنوان يک عامل نيازسنجي توجه شده است و ثالثا Singer ١ Creaje٢ ٣ Wagen Design, Development and Evaluation 4 Gavarn, Hogan and Donnell ٥ بر استفاده از مديران و سرپرستان به عنوان مربيان دوره تأکيد ويژه شده است ، به نحوي که اين فرايند به آن اختصاص داده شده است و نهايت اينکه در ارزشيابي آموزش سازماني به محاسبه نرخ بازگشت سرمايه ١ توجه و تأکيد شده است .
(2013), Presenting an Appropriate Model for Implementing Human Resources Training Courses, Journal of Education, No. 117, pp.
The Impact of Education and Training, Work Discipline and Organizational Culture on Employee’s Performance: The Study of Disaster Management and Fire Department in Palembang City, Indonesia,International Journal of Human Resource Studies ISSN 2162-3058 2018, Vol. 8, No. 3.
(2015), Explaining the Model of Employees' Psychological Empowerment Based on Organizational Trust, Journal of Human Resource Management in Sport, 2 (2), 81-91.
Evaluation of Factors Affecting Learning Transition of In-Service Nursing Training Courses Based on Halton's Transitional Model, Journal of Medical Education Development, Volume 9, Number 23: 3-9.
(2018), The Role of Academic Training in Staff Development of Ministry of Sport and Youth Affairs, Journal of Human Resource Management in Sport, Volume 5, Number 2, pp.