چکیده:
پویایی در محیطهای کسبوکار که به دلیل بـروز عواملی چون رشد یا سقوط اقتصادی، فزونـی و شـدت رقابـت، جهانیسازی، ادغـامهـا و ترکیبها و نوآوریهای تکنولوژیکی به وجود آمده اسـت قابلیت مدیران ردهبالا را در درک بهموقع و پاسخ صحیح بـه این تغییرات به چالش کشیده است. در بازارهای بهشدت رقابتی جهانی، شناخت نیاز مشتریان و متمایز ساختن خودشان از رقبا بیشازپیش اهمیت حیاتی پیدا کرده است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تجربه بینالمللی و بازارگرایی بر عملکرد صادرات با نقش میانجی استراتژی بازاریابی بینالمللی است در مدل طراحیشده به شناسایی متغیرهای تأثیرگذار بر استراتژیهای بازاریابی بینالمللی و عملکرد صادرات پرداختهشده است. نتایج بهدستآمده از تجزیهوتحلیل دادههای میدانی، بین گروههای مختلف کارشناسان و مدیران شرکتهای فعال در امر صادرات استان آذربایجان شرقی با استفاده از مدل ساختاری، بیانگر تأثیر مثبت بازارگرایی و تجربههای بینالمللی بر استراتژی بازاریابی بینالمللی بهعنوان متغیر میانجی و همچنین تأثیر مثبت و معنیدار استراتژی بازاریابی بینالمللی بر عملکرد صادرات گردیده است.
Dynamic business environments because of factors such as economic growth or decline, increasing the intensity of competition, globalization, mergers and acquisitions and technological innovations have arisen. In the highly competitive global market, understanding customer needs and differentiate themselves from competitors has become increasingly critical. The aim of this study is to evaluate the impact of market orientation on export performance with the moderating role of global marketing strategy. This research benefits from a quantitative research methodology. Structural Equation Modeling (SEM) has been used to analyze the data. The results of the analysis of data between different groups of experts and managers of export companies show the positive impact of market orientation and international experience in marketing strategy.
خلاصه ماشینی:
تأثير بازارگرايي و تجربه بين المللي بر عملکرد صادرات با نقش ميانجي استراتژي بازاريابي بين المللي محمد فاريابي ١، صمد رحيمي اقدم ٢، محمدرضا کوششي ٣، عليرضا پور آقا بالايي 4 تاريخ دريافت : ١٣٩٧/١٠/٠٥ تاريخ پذيرش : ١٣٩٧/١٢/١٩ چکيده پويايي در محيط هاي کسب وکار که به دليل بـروز عواملي چون رشد يا سقوط اقتصادي، فزونـي و شـدت رقابـت ، جهاني سازي ، ادغـام هـا و ترکيب ها و نوآوريهاي تکنولوژيکي به وجود آمده اسـت قابليت مديران رده بالا را در درک به موقع و پاسخ صحيح بـه اين تغييرات به چالش کشيده است .
نتايج به دست آمده از تجزيه وتحليل داده هاي ميداني، بين گروه هاي مختلف کارشناسان و مديران شرکت هاي فعال در امر صادرات استان آذربايجان شرقي با استفاده از مدل ساختاري، بيانگر تأثير مثبت بازارگرايي و تجربه هاي بين المللي بر استراتژي بازاريابي بين المللي به عنوان متغير ميانجي و همچنين تأثير مثبت و معني دار استراتژي بازاريابي بين المللي بر عملکرد صادرات گرديده است .
Marketing mix standardization in multinational corporations: a review of the evidence, International Journal of Management Reviews; 9(4):303–24.
Francois and Jaramillo Fernando, (2004), a meta- analysis of the relationship between market orientation and business performance: evidence from five continents, International Journal of Research in Marketing, 21: 179–200.
Glaveli N, Geormas K, (2017), Doing well and doing good: Exploring how strategic and market orientation impacts social enterprise performance, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 24(1), 147-170.
I. , (2004), internal market orientation-Construct and consequences, Journal of Business Research, 57: 405– 413.