چکیده:
با توجه به اهمیت بالای کسب و کارهای کوچک و متوسط برای رشد اقتصادی کشورها، در دنیای رقابتی امروز، بینالمللی شدن این صنایع امری اجتناب ناپذیر به نظر میرسد. بینالمللی شدن فرایندی چند بُعدی است و در هر بُعد شرکتها استراتژیهایی متناسب با آن بُعد اتخاذ میکنند. ترکیب این استراتژیها، شکل دهنده استراتژی جامع بینالمللی آن شرکت است. در این مقاله با استفاده از روش فراترکیب، ابعاد بینالمللی شدن و استراتژیهای زیرمجموعه آن ابعاد شناسایی شدند، سپس با انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با خبرگان، ترکیبهای سازگار استراتژیهای متعلق به ابعاد گوناگون مشخص شد. در ادامه با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی وزن هر یک از اجزای ترکیبات شناسایی شده مذکور نسبت به سایر اجزای همان ترکیب محاسبه شده و ترکیبات نامگذاری شدند. ابعاد شناسایی شده عبارتند از: بُعد عملکردی-رقابتی، بُعد جهتگیری استراتژیک، بُعد حالت ورود و بُعد الگوی گسترش. ترکیبات شناسایی شده عبارتند از: محافظهکاران صرفهجو، متمایزان گوشهیاب، رشدگرایان مشتریمدار و مهاجمان متکی بر فناوری. شرکتهای کوچک و متوسط میتوانند ترکیباتی را انتخاب کرده و به کار گیرند که با شرایط محیطی و سازمانی آنها سازگار باشد.
According to high importance of SME's for Countries economic growth, In today’s competitive world, the internationalization of these enterprise's is inevitable. Internationalization is a multi-dimensional Process and in each dimension, Companies adopt Strategies which is Compatible with that dimension. The combination of these strategies forms the comprehensive International strategy of the company. In this paper, using the Meta-synthesis approach, the dimensions of internationalization and sub-strategies of those dimensions were identified. Subsequently with semi-structured Interviews with experts, compatible Combination of strategies were identified. Using Analytical Hierarchy process the weight of each component of identified compounds compare to other components in the same Compound were Calculated and these compound were labeled. Identified Dimensions were: Competitive-functional Dimension, Strategic Orientation dimension, Entry mode Dimension and extension pattern dimension. Identified Compounds are: Thrifty Conservatives, Niche Differentiated, Growth-based Customer oriented and Technology-based aggressive. Small and medium enterprises can use compound which is compatible with their Internal and external conditions.
خلاصه ماشینی:
برخي محققين تنها به يکي از از ابعاد که در بين المللي شدن ، يک شرکت با آن روبرو ميشود پرداخته اند، براي مثال نوع حالت ورود و قراردادهاي بين المللي را مورد بررسي قرار داده اند(پزدرکا و سينکوويکس ٥، ٢٠١١) هدف از اين پژوهش ، شناسايي تمامي ابعادي است که شرکت هاي کوچک و متوسط براي حضور در بازارهاي بين المللي با آن روبرو خواهند شد و نياز به تصميم گيري و انتخاب در حيطه اين ابعاد خواهند داشت .
پس از شناسايي و طبقه بندي ابعاد مختلف بين الملليشدن ، نياز به پاسخ به اين سوال است که شرکت هاي کوچک و متوسط ، براي موفقيت در کارزار بين المللي، چه ترکيبات مختلفي از زيرمجموعه هاي اين ابعاد را ميتوانند به طور همزمان انتخاب کرده و به کار گيرند، ترکيباتي که هر يک از اجزاي آن با هم سازگار بوده و هم افزايي ايجاد نمايد.
Knight & Cavusgil بين المللي شدن شرکت هاي کوچک و متوسط مورد بررسي قرار گرفت و نقش دو عامل مهم محيطي و سازماني در بين المللي شدن اين شرکت ها بررسي گرديد.
Hagen et al ابعاد مختلف بين المللي شدن شامل جهت گيري استراتژيک و مزيت رقابتي، چهار گروه از استراتژيهاي موجود در بين المللي شدن شرکت هاي کوچک و متوسط شامل گروه رشدمحور،گروه مشتريمحور،گروه محصول و گروه فاقد استراتژي را شناسايي کردند.
شرکت هايي که از اين ترکيب براي بين المللي شدن استفاده ميکنند، بيشترين تمرکز خود را بر کاهش هزينه ها، گسترش محافظه کارانه و حالت ورود ريسک گريز ميگذارند.
The influence of international networks on internationalization speed and performance: A study of Czech SMEs. Journal of World Business, 45(3), 197–205.